Telenor beskytter kundene mot modemkidnapping

"Telenor-kunder skal føle seg sikre når de er på Internett. Som Norges største leverandør av Internett-tilgang, er det vår oppgave å gi våre kunder denne tryggheten. Derfor har vi besluttet at alle kunder som kobler seg til Internett med ISDN eller vanlig telefonlinje skal få vårt Surfefilter som standard oppsett. Det innebærer at kunden selv må bekrefte en viderekobling. Alle kunder som klager på ualminnelig høye telefonregninger som følge av modemkidnapping skal få en individuell behandling, hvor vi har kundens beste som mål for resultatet," sier divisjonsdirektør Berit Kjøll, leder for privatmarkedet i Telenor Norge.

Modemkidnapping som fenomen utviklet seg fra våren 2003. Modemkidnapping innebærer at Internett-kunder blir viderekoblet til nettverksservere på fjerntliggende steder med påfølgende høye telefonutgifter som resultat. Modemkidnapping berører bare Internett-brukere som kobler seg til Internett med modem og ISDN eller analog linje. De som er koblet til Internett via ADSL eller kabel-tv er "alltid på", og kan ikke kidnappes. Nettverksserverne som kundene blir flyttet til befinner seg ofte på eksotiske steder som Seychellene, Diego Garcia, Cook-øyene eller Haiti. I alt har Telenor registrert over 50 fjerntliggende steder på kloden hvor modemkidnapping har vært bedrevet.

"Modemkidnapping er utspekulert kriminalitet hvor kunder blir viderekoblet til en rådyr betaltjeneste, oftest uten å vite om det. Alle har et ansvar for å beskytte seg og vise aktsomhet ved surfing på Internett, men vi i Telenor skal gjøre hva vi kan for å begrense problemet," sier Berit Kjøll.
Telenor har siden fenomenet dukket opp for fullt våren 2003 lansert flere tiltak, både i privatmarkedet og bedriftsmarkedet:
    • Surfefilter - kunden må bekrefte at man virkelig vil viderekobles til en fjerntliggende destinasjon. Dette blir nå lagt inn som en integrert del av alle som har oppringt Internett-abonnement. Surfefilter er gratis.
    • Telenor har lansert et sikrere oppkoblingsprogram som er mye vanskeligere å overstyre. Dette er gratis, og enkelt å installere fra www.online.no.
    • Privatkunder som har unormal teleaktivitet blir varslet om dette via e-post, faktura, fakturavedlegg, web og media. Dette er gratis.
    • Bedriftskunder kan abonnere på TrafikkVarsling. Med TrafikkVarsling  registrerer bedrifter  telefonnumre de vil ha overvåket mot uønsket trafikk. Dersom trafikken overstiger en egendefinert beløpsgrense, blir kunden varslet per e-post og sms.

"I forhold til modemkidnapping erkjenner vi et større ansvar. Problemet kan bare løses ved at både vi og kundene sammen tar forholdsregler som begrenser risikoen. Sjekk oppkoblingen med jevne mellomrom, gjerne gjennom en forespørsel til Kundeservice 05000.  Bekreft aldri OK eller Yes i dialogruter på Internett du er usikker på. Og last ned Telenors nye oppkoblingsprogram fra www.online.no," oppfordrer divisjonsdirektør Berit Kjøll.

For ytterligere informasjon kontakt:
Informasjonssjef Atle Lessum, Divisjon Privatmarked, tlf. 415 05 645