Telenor inngår ny avtale vedrørende tilbakekjøp av aksjer

Avtalen forutsetter at Telenors styre får fullmakt til å erverve egne aksjer på selskapets generalforsamling 20. mai 2005, og Staten har forpliktet seg til å stemme for en slik fullmakt.

Avtalen innebærer at Staten er forpliktet til å delta i et tilbakekjøp på proporsjonal basis ved å kansellere en proporsjonal del av sine aksjer på den etterfølgende generalforsamlingen. Statens eierandel i Telenor vil følgelig forbli uforandret.

Avtalen forutsetter videre at kanselleringen av tilbakekjøpte aksjer blir forelagt den etterfølgende generalforsamling for godkjennelse. Nærings- og handelsdepartementet er forpliktet til å stemme for en slik kansellering.

Kompensasjonen til departementet for kanselleringen av aksjene vil bli bestemt av den gjennomsnittlige prisen av aksjer kjøpt i markedet, pluss en rente basert på NIBOR +1 prosent p.å., beregnet fra tidspunkt fra kjøp til betalingen finner sted ved kanselleringen av aksjene. Avtalen utløper ved tidspunkt for ordinær generalforsamling i 2006.

For det tilfellet at Telenor benytter egne aksjer til annet enn sletting eller oppfyllelse av opsjonsprogram for ledere og nøkkelpersoner samt til aksjeprogram for ansatte, vil tilbakekjøpsavtalen med Staten bortfalle.

Kontaktperson:
Informasjonssjef Scott Engebrigtsen, tlf. +47 90 04 34 84