Geachte aandeelhouder,
In bijlage vindt u een bespreking van de resultaten van de Agfa-Gevaert Groep in het eerste kwartaal van 2007.
Agfa-Gevaert kon de nettowinst meer dan verdubbelen tot 41 miljoen euro, ondanks de aanzienlijk hogere zilver- en aluminiumkosten. Het grotere aandeel van de rendabele digitale systemen en diensten en de vermindering van onze kosten waren de belangrijkste krachten achter deze evolutie. Vooral door de daling in de analoge activiteiten kende de Groep slechts een bescheiden omzetgroei van 0,4 procent (zonder wisselkoerseffecten) tot 786 miljoen euro.
In Agfa Graphics leidde de omschakeling van analoge naar digitale oplossingen tot solide marges voor het drukvoorbereidingssegment, terwijl de businessgroep zwaar investeert in het opstarten van de activiteiten op het vlak van industriële inkjet. Voor deze business verwacht Agfa Graphics een omzetgroei en de geleidelijke eliminatie van de opstartverliezen in de loop van de tweede helft van het jaar.
Agfa HealthCare rapporteerde een sterke omzetgroei, gestuwd door de vernieuwende digitale en IT-systemen. De rendabiliteit verbeterde doordat kostenbesparingen en het groeiende aandeel van de zeer rendabele diensten een tegenwicht vormden voor de hogere zilverkosten en de kosten in verband met de introductie van het ziekenhuisbrede ORBIS-systeem in bijkomende landen. Daar het orderboek voor IT goed gevuld blijft, verwacht de businessgroep dat deze positieve evolutie ook in de volgende kwartalen blijft duren.
Agfa Specialty Products rapporteerde weer erg stevige marges en verwacht wordt dat het zijn positie in de traditionele filmmarkten verder kan versterken in de loop van het jaar.
We hebben er vertrouwen in dat de positieve effecten van onze strategieën en onze besparingsmaatregelen zullen toenemen in alle businessgroepen. Anderzijds verwachten we ook dat de hoge zilver- en aluminiumkosten en de ongunstige wisselkoerseffecten de komende maanden op onze resultaten zullen blijven wegen. In februari kondigden we aan dat de Groep gesplitst zal worden in drie onafhankelijke, beursgenoteerde ondernemingen. We zitten op schema en later dit jaar zullen we de splitsing voor goedkeuring voorleggen aan onze aandeelhouders tijdens een Buitengewone Algemene Vergadering.
Wij danken u voor uw interesse in onze onderneming.
Katia Waegemans
Director Corporate Communication & IR
-----------
Cher actionnaire,
Veuillez trouver en annexe les commentaires des résultats financiers d'Agfa-Gevaert pour les trois premiers mois de 2007.
Malgré les coûts considérablement plus élevés des matières premières, les résultats nets du Groupe ont plus que doublé à 41 millions d'euros
La part croissante des systèmes informatiques et des services rentables et la baisse des coûts étaient les plus forts moteurs de cette évolution. Surtout à cause de la diminution des activités analogues les ventes du Groupe ont atteint une croissance seulement modeste de 0,4 pour cent (hors effets de change) jusqu'à 786 millions d'euros.
Chez Agfa Graphics, le passage de l'analogique au numérique s'est traduit par des marges solides dans le domaine du prépresse, tandis que le business group investit beaucoup dans le lancement des activités dans le domaine du jet d'encre. Dans ce domaine, Agfa Graphics prévoit une progression de ses ventes pour ainsi supprimer progressivement les pertes liées au lancement des nouveaux produits au cours de la seconde moitié de l'année.
Agfa HealthCare a noté une forte croissance du chiffre d'affaires, particulièrement encouragée par les ventes de systèmes informatiques innovateurs. La rentabilité a améliorée parce que la part croissante des services très rentables a compensée l'augmentation des coûts de l'argent et les dépenses liées au déploiement international de la solution informatique d'entreprise ORBIS dans de nouveaux pays.
Comme les commandes de solutions informatiques restent soutenues, HealthCare s'attend à ce que l'évolution positive des ventes et de la rentabilité se poursuive au cours des prochains trimestres.
Une fois de plus, Agfa Specialty Products a dégagé de fortes marges bénéficiaires et prévoit un renforcement continu de sa position sur les marchés du film traditionnel au cours de l'année.
Nous sommes convaincus que l'impact positif de nos stratégies et les mesures de réduction des coûts continueront à produire leurs effets dans tous les business groups au cours de cette année.
Toutefois, les coûts élevés des matières premières et les effets de change négatifs devraient aussi continuer à affecter nos résultats dans les prochains mois.
Au mois de février nous avons annoncé la scission du Groupe en trois sociétés indépendantes, cotées en bourse. Nous faisons de bon progrès dans ce projet et soumettront la scission à l'approbation des actionnaires pendant une Assemblée Générale Exceptionnelle vers la fin de l'année.
Nous vous remercions de l'intérêt que vous portez à notre entreprise et vous prions d'accepter l'expression de nos salutations distinguées.
Katia Waegemans
Director Corporate Communication & IR