Arcoma AB :Stark försäljningsökning och förbättrat resultat under 2014

• Resultat efter skatt 914 (-13 898) kSEK
  • Resultat per aktie 0,13 SEK

VIKTIGA HÄNDELSER

Arcomas nya röntgensystem på Intuitionplattformen lanserat
Arcomas vidareutveckling av Intuitionplattformen lanserades i samband med världens största röntgenmässa RSNA (Radiological Society of North America) i Chicago. Intuition har därmed utrustats med många av de nyheter och förbättringar som tidigare introducerats på Precision

Prestigeorder till Arcoma
Halifax Biomedical Inc. (HBI) en ledande leverantör av mikro-instabilitetsbedömningar genom en mycket noggrann och skyddad bildteknik kallad Digital Stereo Radiography (DSR) och Arcoma inledde ett samarbete som innebär att produkter och utrustning från Arcoma integreras med HBIs nya mobile Digital Radiographic Suite (DSR).

EFTER KVARTALET

Stor order på digitala röntgensystem till Latin Amerika
Arcoma fick genom sitt dotterbolag Arcoma North America Inc. en stor order av kompletta IMIX Panoradsystem till Latin Amerika för leverans under första halvåret 2015. Ordern är värd drygt 6 MSEK.

VD-KOMMENTAR
Arcoma visar en stark tillväxt under helåret 2014 då försäljningen ökade med 21% jämfört med 2013. Det är glädjande att konstatera att vi överträffade vårt satta mål på 15% tillväxt. Som så många andra medicintekniska bolag som säljer kapitalintensiva produkter har Arcoma ett ojämnt fördelat orderflöde över året och försäljningen under enskilda kvartal kan variera från år till år. Försäljningen i fjärde kvartalet minskade med 12% jämfört med samma kvartal året före, men trots den sämre försäljningen har vi lyckats förbättra resultatet på EBITDA-nivå till -180 (-4 537) kSEK. För helåret förbättras EBITDA till 7 096 (-7 600) kSEK. Detta har vi lyckats med genom en kombination av ökad försäljning och sänkt kostnadsnivå.
2014 har varit ett spännande år ur ett produktutvecklingsperspektiv. Under första kvartalet 2014 visades vårt mest avancerade röntgensystem Precision, för första gången i sitt uppgraderade och förbättrade utförande, på ECR (European Congress of Radiology). Produkten mottogs mycket väl av våra kunder och marknadspartners. Precision har fått en rad nya funktioner som underlättar och effektiviserar arbetsflödet för användaren t.ex. ett nytt användargränssnitt i form av en högkvalitativ pekskärm som gör att man inte bara kan styra systemets inställningar via skärmen utan även förgranska röntgenbilderna på plats i undersökningsrummet. Arcoma avslutade även ett uppgraderingsprojekt och en lyckad lansering av vår nya Intuitionplatform på RSNA (Radiological Society of North America) under fjärde kvartalet. Nya Intuition har nu fått flera av de funktioner som tidigare introducerats på Precision.
Vår målsättning är att under 2015 fortsätta arbetet med att bredda och stärka vårt produkterbjudande inom digital röntgen. Vi är särskilt stolta över den order från Halifax Biomedical Inc. som vi erhöll under fjärde kvartalet då den bekräftar vår position som ett av de mest innovativa och flexibla digitalröntgenbolagen. Vi ämnar samtidigt vässa vår produktportfölj av mobila undersökningsbord så att Arcoma kan erbjuda fler och mer avancerade bord än vad vi idag har i vår produktportfölj. Idag säljs Arcomas mobila undersökningsbord främst i Nordamerika men vi anser att det på sikt finns goda förutsättningar för att expandera försäljningen utanför regionen.
Asien är den del av den globala marknaden för digitala röntgensystem som växer snabbast och för att på bästa sätt kunna stödja våra kunder i Asien har vår försäljningschef för regionen nyligen stationerats i Hong Kong. Vi vill på detta sätt komma så nära marknaden som möjligt för att kunna utveckla säljkanaler för långsiktig tillväxt i regionen.
Vårt mål för 2015 är att fortsätta att stärka vår lönsamhet under fortsatt tillväxt.

Frågor rörande rapporten besvaras av:
Jonas Salomonson, VD Arcoma AB
E-mail: jonas.salomonson@arcoma.se