Arcoma AB : Flera framsteg på den asiatiska marknaden

Tredje kvartalet

·       Nettoomsättningen uppgick till 25 357 (27 493) kSEK, en minskning med 8%

·       EBITDA (rörelseresultat före avskrivningar) uppgick till 247 (1 533) kSEK

·       Resultat efter skatt -1 952 (-793) kSEK

·       Resultat per aktie -0,27 SEK

Perioden januari-september

• Nettoomsättningen uppgick  till 88 135 (101 903) kSEK, en minskning med 14%
  • EBITDA (rörelseresultat före avskrivningar) uppgick till -507 (7 276) kSEK
  • Resultat efter skatt -7 405 (-508) kSEK
  • Resultat per aktie -0,47 (0,45) SEK

VIKTIGA HÄNDELSER

Kapitalanskaffning

Bolagsstämman beslöt att genomföra en nyemission av aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare om 19,6 MSEK varav 17 MSEK var säkerställda via teckningsförbindelser och garantiåtaganden.
Målsättningen är att säkerställa företagets lansering av nästa generations Precision-plattform och att utöka marknadsaktiviteterna på nya marknader, framför allt i Asien och Europa samt att stärka bolagets rörelsekapital.

2015-09-18  Offentliggörande av prospekt avseende företrädesemission i Arcoma AB
2015-09-15  Kommuniké från extra bolagsstämma i Arcoma med beslut att genomföra nyemission
2015-08-31  Arcoma föreslår beslut om företrädesemission om 19,6 MSEK vid extra bolagsstämma.

Marknad
2015-09-21 Genombrottsorder till Indien: Arcoma har genom en av sina OEM-kunder erhållit en större order på Intuitionsystem till Indien. Beställningen gäller en större upphandling till sjukhus i norra Indien och är värd ca 5,5 MSEK. Ordern är den första större order Arcoma erhållit på den viktiga och snabbt växande Indiska marknaden.

EFTER KVARTALET
Marknad
2015-10-07 Prestigeorder till Hong Kong: Arcoma har tillsammans med Canon och vår lokala distributör vunnit två upphandlingar till Hong Kong. Ett av Hong Kongs mest välrenommerade publika sjukhus, Queen Mary Hospital, har valt Arcomas mest avancerade system Precision till sin radiologiavdelning. Arcoma har även säkrat leverans av ett Intuitionsystem till ett privat sjukhus i Hong Kong. De båda systemen är Arcomas första i Hong Kong. Värdet på röntgensystemen är ca 1,2 MSEK.

2015-10-16 Produktgodkännande och första order från Sydkorea. Arcomas autopositionerande system Precision har erhållit godkännande i Sydkorea och i samband med detta har Arcoma även vunnit sin första order i landet. Systemet är planerat att levereras under 2015 och kommer att vara i bruk på NHIS Ilsan Hospital. Sjukhuset är det enda i sitt slag i Sydkorea som ägs och drivs av Sydkoreas National Insurance Provider , NHIS. Ilsan Hospital har över 750 sängplatser och en målsättning att erbjuda modern och högkvalitativ vård i en vänlig? atmosfär. Ilsan Hospital kommer att vara en utmärkt referensinstallation för Arcoma på den krävande och växande sydkoreanska marknaden. Värdet på ordern är strax under 1 MSEK.

2015-11-04 Arcoma erhåller produktgodkännanden i Thailand för de digitala röntgensystemen Precision och Intuition. Produktgodkännande från Thai FDA medför att Arcoma tillsammans med sin distributör i Thailand nu kan delta i upphandlingar och aktivt sälja produkterna i landet. Thailand är en växande marknad för digitala röntgensystem där höga krav ställs på funktion och kvalitet delvis beroende på den växande medicinska turismen i landet.

Kapitalanskaffning
2015-10-15 Nyemissionen tecknades till 92% och antalet aktier ökade med 3 232 340 st. Företrädesemissionen i Arcoma AB (publ) med företrädesrätt för bolagets aktieägare, för vilken teckningsperioden avslutades den 9 oktober 2015, tecknades till 91 procent. 82 procent har tecknats med stöd av teckningsrätter, motsvarande cirka 16,0 MSEK. 9 procent har tilldelats personer som anmält om teckning utan stöd av teckningsrätter, motsvarande cirka 1,7 MSEK. Emissionsgarantierna har därmed inte tagits i anspråk.

VD-KOMMENTAR
Försäljningen under det tredje kvartalet 2015 uppgick till 25,4 MSEK (27,5) vilket var något lägre än motsvarande period 2014. Bolaget har, i likhet med flera medicintekniska bolag, stora variationer i orderingång och försäljning mellan kvartalen.

Försäljningen till distributörer i Europa ökade jämfört med motsvarande kvartal 2014 och även försäljningen av fristående patientpositioneringsbord ökade jämfört med samma period. För borden är ökningen till stor del kopplad till genomförda marknadsaktiviteter och breddade säljkanaler och dessa skapar förutsättningar för uthållig tillväxt inom produktsegmentet. Försäljningen till OEM-kunder var dock lägre än under tredje kvartalet 2014. Arcoma har påbörjat ett arbete med att se över sina marknadskanaler. Över tid är det bolagets ambition att öka försäljningsandelen av produkter under eget varumärke. Som en konsekvens kommer sannolikt OEM försäljningen på längre sikt att koncentreras på färre partners. Omsättningen kopplat till eftermarknad har under året visat en positiv trend. Även under det tredje kvartalet ökade försäljningen men i lägre takt än tidigare. Kommunicerade prishöjningar på delar av reservdelssortimentet kan ha påverkat inköpsmönstret negativt på kort sikt.

På produktutvecklingssidan har Arcoma genomfört typtestning hos oberoende testhus av den nya Precisionverisonen för märkesoberoende distributörer. Projektet går nu in i sin slutfas och målsättningen är att kunna erbjuda produkten till försäljning innan årsskiftet. Med den nya produktversionen skapar Arcoma förutsättningar för försäljning av Precision även på marknader där vi inte har samarbete med Canon.

Bolaget har under hösten genomfört en kapitalanskaffning för att stötta introduktionen av nya produkter och vår etablering på nya marknader samt hantera behovet av rörelsekapital. Företrädesemissionen i Arcoma med företrädesrätt för bolagets aktieägare, avslutades den 9 oktober 2015 och tecknades till 91 procent. 82 procent tecknades med stöd av teckningsrätter, motsvarande cirka 16,0 MSEK. 9 procent har tilldelats personer som anmält om teckning utan stöd av teckningsrätter, motsvarande cirka 1,7 MSEK. Emissionsgarantierna togs därmed inte i anspråk. Efter emissionskostnader och återbetalning av brygglån tillfördes Arcoma 8,6 MSEK.

Det är glädjande att vi börjar se resultat av vårt arbete med att bredda försäljningskanalerna i Asien. Stärkta av att ha vunnit referensorder på framstående sjukhus på flera viktiga marknader fortsätter nu arbetet med att ytterligare öka vårt avtryck i Asien. Vi fick nyligen både Precision och Intuition godkända i Thailand och produktgodkännandet från Thai FDA gör att Arcoma tillsammans med sin distributör i Thailand nu kan delta i upphandlingar och aktivt sälja produkterna i landet. Majoriteten av systemen till den vunna storordern i Indien kommer att levereras under årets sista kvartal.  Nyligen erhöll bolaget sina första order till två viktiga marknader, Hongkong och Korea.. Installation av referenssystemen på Queen Mary Hospital i Hong Kong och Ilsan i Korea är planerade att färdigställas innan årsskiftet.  Utsikten för andra halvåret är fortsatt att bolaget kommer att uppvisa tillväxt i närheten av vår långsiktiga målsättning om 10-15%.

Jonas Salomonson
VD, Arcoma AB (publ)

Information

För mer information kontakta: Företagets VD Jonas Salomonson jonas.salomonson@arcoma.se,
0470 - 70 69 11 alt. 070 - 389 29 11.

ARCOMA Delårsrapport tredje kvartalet