Corbion: resultaten boekjaar 2016

Corbion boekte een omzet van € 911,3 miljoen in 2016, een afname van 0,8%. De autonome omzetgroei was -1,2%. De EBITDA exclusief eenmalige posten nam met 13,2% toe in 2016. De omzet in het vierde kwartaal van 2016 bedroeg € 226,1 miljoen, een afname van 1,9%. De EBITDA exclusief eenmalige posten nam met 6,3% toe in het vierde kwartaal. De onderneming stelt voor een regulier dividend van € 0,56 per aandeel uit te keren en daarnaast een extra dividend in contanten van € 0,44 per aandeel en € 25 miljoen in de vorm van een nieuw aandeleninkoopprogramma.

"In 2016 hebben we opnieuw goede voortgang geboekt met de uitvoering van onze strategie en we liggen goed op schema om onze doelstellingen voor 2015-2018 te realiseren. In het afgelopen jaar hebben we strategische keuzen gemaakt met betrekking tot onze klant- en productportfolio's. Deze keuzen resulteerden in een significante margeverbetering, maar hadden tegelijkertijd een ongunstig, zij het tijdelijk, effect op onze omzetgroei in het jaar. We hebben er alle vertrouwen in dat de omzetgroei in 2017 weer zal uitkomen binnen onze richtbandbreedte. Een belangrijke ontwikkeling in de tweede helft van het jaar was de aankondiging van de PLA-joint-venture met Total, een marktleider met technische en marketingexpertise en een leidende positie in polymeren", aldus Tjerk de Ruiter, CEO van Corbion.

Belangrijke financiële ontwikkelingen boekjaar 2016

• De autonome groei van de netto-omzet was -1,2%; de volumegroei was -1,2%
  • De EBITDA exclusief eenmalige posten bedroeg € 170,1 miljoen, een autonome toename van 13,8%
  • De EBITDA-marge exclusief eenmalige posten was 18,7% tegenover 16,4% in 2015
  • Streamline droeg € 20 miljoen bij aan de EBITDA (2015: € 15 miljoen)
  • Eenmalige posten op EBITDA-niveau bedroegen € - 3,2 miljoen in 2016, voornamelijk in samenhang met de sluiting van onze poedermengfabriek in Kansas, maar deels gecompenseerd door de verkoop van de Breddo-Likwifier activiteiten
  • Het bedrijfsresultaat was € 126,9 miljoen, een autonome toename van 17,5%
  • De vrije kasstroom bedroeg € 72,1 miljoen (2015: € 55,2 miljoen)
  • De nettoschuld/EBITDA-ratio per einde jaar was 0,6x (2015: 0,4x)
  • Ons aandeleninkoopprogramma ten bedrage van € 50 miljoen werd op 28 oktober 2016 afgerond.
   Kerncijfers

x € miljoen Boekjaar 2016 Boekjaar 2015 Totale groei Autonome groei