Resultaten Corbion eerste halfjaar 2017

Corbion boekte in het eerste halfjaar van 2017 een omzet van € 461,9 miljoen, een toename van 1,4% vergeleken met het eerste halfjaar van 2016. De autonome omzetgroei was -0,9%, voornamelijk als gevolg van lagere volumes bij Bakery. De EBITDA exclusief eenmalige posten  in het eerste halfjaar van 2017 daalde met 1,7% naar € 88,3 miljoen. De autonome EBITDA-groei nam met 6,2% af in het eerste halfjaar van 2017.

"De omzetontwikkeling in de eerste helft van het jaar bleef achter bij ons ambitieniveau, voornamelijk als gevolg van een tegenvallend Bakery. De eerste resultaten van onze acties gericht op herstel van de omzet bij Bakery werden zichtbaar in de loop van het tweede kwartaal. Op basis hiervan, maar ook gezien de positieve ontwikkelingen in andere delen van de onderneming, zijn we optimistisch over onze omzetontwikkeling in de tweede helft van het jaar. Zoals verwacht, werden onze marges in het tweede kwartaal negatief beïnvloed door de stijgende suikerprijzen. De PLA-joint-venture met Total is sinds begin maart operationeel en de bouw van de fabriek vordert goed en ligt op schema," aldus Tjerk de Ruiter, CEO van Corbion.

Belangrijke financiële ontwikkelingen eerste halfjaar 2017:*

• De autonome groei van de netto-omzet was -0,9% in het eerste halfjaar; de volumegroei was -1,6%
  • De EBITDA vóór eenmalige posten kwam in het eerste halfjaar uit op € 88,3 miljoen, een autonome afname van 6,2%
  • De EBITDA-marge vóór eenmalige posten in het eerste halfjaar was 19,1%
  • Eenmalige posten op EBITDA-niveau van € 6,0 miljoen, voornamelijk in samenhang met de nieuw opgerichte joint venture Total Corbion PLA bv
  • Het bedrijfsresultaat in het eerste halfjaar bedroeg € 73,1 miljoen, een autonome stijging van 10,8%
  • De vrije kasstroom in het eerste halfjaar was € 2,3 miljoen
  • Nettoschuld/EBITDA per einde eerste halfjaar was 0,9x (eind 2016: 0,6x)
  • Op 18 april 2017 is ons aandelen-inkoopprogramma ter waarde van € 25 miljoen van start gegaan; eind eerste halfjaar 2017 stond de teller op € 12,8 miljoen. Het programma wordt afgerond vóór het einde van het jaar.
x € miljoen H1 2017 H1 2016 Totale groei Autonome groei
Netto-omzet 461,9 455,7 1,4% -0,9%