Resultaten Corbion eerste halfjaar 2018

Corbion boekte in het eerste halfjaar van 2018 een omzet van € 439,2 miljoen, een afname van 4,9% vergeleken met het eerste halfjaar van 2017, volledig het gevolg van negatieve valuta-effecten. De autonome omzetgroei was 3,1%. De EBITDA exclusief eenmalige posten in het eerste halfjaar van 2018 daalde met 19,0% naar € 71,5 miljoen als gevolg van negatieve valuta-effecten en de inclusie van de Algae Ingredients business. Autonoom nam de EBITDA exclusief eenmalige posten met 1,2% toe in het eerste halfjaar van 2018.

"Het verheugt me te kunnen melden dat we een aanhoudende verbetering van de autonome omzetgroei zien in ons business segment Food, dat na een uitdagende periode de groei zag terugkeren in het tweede kwartaal. In het eerste halfjaar presteerde Corbion binnen de richtbandbreedte voor omzetgroei van onze strategie Creating Sustainable Growth. De marge in Ingredient Solutions bleef goed op nivo rond de 20%. Zoals verwacht, wordt de winstgevendheid van Innovation Platforms nadelig beïnvloed door de inclusie van de onlangs verworven Algae Ingredients business, die zich nog maar in een eerste fase van ontwikkeling bevindt. We geloven dat Corbion dankzij dit platform veel interessante groeikansen zal krijgen, waarbij onze expertise als grootschalige producent van organische zuren een belangrijke rol zal spelen", aldus Tjerk de Ruiter, CEO van Corbion.

Belangrijke financiële ontwikkelingen eerste halfjaar 2018

• De autonome groei van de netto-omzet was 3,1%; de volumegroei was 6,6%
  • De EBITDA exclusief eenmalige posten kwam uit op € 71,5 miljoen (H1 2017: € 88,3 miljoen)
  • De EBITDA-marge vóór eenmalige posten was 16,3% (H1 2017: 19,1%)