Vaisalan langaton viewLinc-olosuhdevalvontajärjestelmä voitti kansainvälisen Quality Innovation Award -kilpailun

Vaisala

27.2.2019

Maailman johtavan ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoavan yrityksen Vaisalan viewLinc-olosuhdevalvontajärjestelmä on voittanut vuotuisen, maailmanlaajuisen Quality Innovation Award 2018 -palkinnon. Palkinto myönnettiin Vaisalan viewLincille sen käytettävyyden sekä luotettavan ja kekseliäästi viimeisintä teknologiaa hyödyntävän suunnittelun ansiosta. Kansainvälinen palkinto julkistettiin 27.2. Pekingissä järjestetyssä palkintoseremoniassa.

Vaisalan huippulaadukkaan langattoman valvontajärjestelmän toimitukset aloitettiin huhtikuussa 2018. Järjestelmä suunniteltiin varmistamaan tärkeimpien tarvikkeiden säilytysolosuhteet tarkoin säädellyllä life science -alalla, kuten lääketeollisuuden varastoissa, laboratorioissa, kylmätiloissa ja puhdashuoneissa. Lisäksi järjestelmä tuottaa luotettavia ja helposti auditoitavia olosuhdetietoja. Vaikka järjestelmä suunniteltiinkin alun alkaen tarkoin säädeltyihin ympäristöihin, sillä voidaan tarkkailla olosuhteita useissa eri sovelluksissa, joissa olosuhteiden jatkuva valvonta ja luotettavasti tallentuva data ovat avainasemassa.

Palkittu järjestelmä koostuu viewLinc-ohjelmistosta, langattomista dataloggereista ja tukiasemista, ja se hyödyntää Vaisalan omaa langatonta teknologiaa. Innovatiivinen teknologia mahdollistaa sisätiloissa langattoman signaalin, joka kantaa yli 100 metrin matkan mittauspisteen ja tukiaseman välillä – jopa rakennuksissa, joissa on esteinä betoniseiniä, metallihyllyjä ja muita rakennuksille tyypillisiä esteitä. Joustavuutensa ja korkeatasoisen langattoman teknologiansa ansiosta järjestelmä on helposti laajennettavissa eri asiakastarpeisiin sopivaksi.

Tavoitteena paras mahdollinen asiakaskokemus
Langattomat dataloggerit ja tukiasemat on helppo yhdistää järjestelmään, ja ne säästävät energiaa tehokkaasti ja tuottavat erittäin tarkkoja lämpötilan ja suhteellisen kosteuden mittauksia. viewLinc-ohjelmisto kerää ja tallentaa dataloggereiden mittausdataa, hälyttää automaattisesti, mikäli parametrit poikkeavat sallituista arvoista, ja tuottaa automaattisia raportteja eri käyttäjille.

Laajan järjestelmän monimutkaisuus kätkeytyy interaktiivisen, intuitiivisen ja informatiivisen käyttöliittymän taakse. Selkeä visuaalinen design sekä ainutlaatuinen ja ajantasainen käyttäjätuki tekevät kokemuksesta poikkeuksellisen käyttäjäystävällisen.

”Loistavan asiakaskokemuksen saavuttaminen oli tavoitteenamme, kun hioimme järjestelmästä saumattomasti toimivaa kokonaisuutta, jossa yhdistyvät laitteisto, ohjelmisto ja palvelut. Dataloggereihin ja tukiasemiin lisättiin informatiiviset näytöt, ja interaktiiviset ohjelmisto-opastukset luotiin yhdessä käyttäjien kanssa. Opastusten käyttäminen tuntuu kuin henkilökohtainen opas kuljettaisi läpi järjestelmän. Ne ohjaavat käyttäjiä eri tehtävien tekemisessä antamalla näytöllä vinkkejä”, kommentoi Vaisalan tuotealuepäällikkö Jan Grönblad Teollisten mittausten liiketoiminta-alueelta.

Valtakunnallisen kilpailun voittajasta kansainväliseksi innovaatiomestariksi
Quality Innovation Award -palkinto on vuotuinen, kansainvälinen kilpailu innovaatioiden kehittäjille. Vuonna 2007 aloitettu kilpailu on vuosien mittaan kasvanut suomalaisesta valtakunnallisesta kilpailusta kansainväliseksi mittelöksi, jossa voittajia palkitaan kahdeksassa kategoriassa. Kilpailussa innovaatioiden kehittäjät saavat arvioita ja palautetta keksinnöistään, voivat vertailla niitä muihin ja kasvattavat niiden näkyvyyttä.

Vaisalan olosuhdevalvontajärjestelmä palkittiin Suomen valtakunnallisessa Quality Innovation Award -kilpailussa joulukuussa 2018, jolloin voitto perustui järjestelmän innovatiiviselle teknologialle ja yhteistyöhön pohjautuvalle kehitystyölle. Jokainen valtakunnallinen osakilpailuvoittaja oli mukana maailmanlaajuisessa Quality Innovation Award -kilpailussa, jossa kaikkien 18 osallistujamaan edustajista koostuva tuomaristo äänesti suosikkejaan. Kansainvälisen kilpailun kriteereihin lukeutuivat tuotteen uutuusarvo, käytettävyys, oppiminen, asiakaslähtöisyys, ja tehokkuus. Laatuinnovaation on vastattava sidosryhmien nykyisiä ja tulevia tarpeita sekä oltava niin teknisesti, yhteiskunnallisesti kuin kaupallisestikin toimiva.

Lisätietoja lehdistölle:
Vaisala Media Desk
comms@vaisala.com

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys. Yli 80-vuotiseen kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittaratkaisuja ja palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1850 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiön A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä.
vaisala.fi

twitter.com/VaisalaSuomi