PolyPlank AB: Emballageplast från byggprodukter blir PolyPlank-profiler

Som ett resultat av våra forskningsengagemang och vårt ständiga sökande efter plast som borde räddas från förbränning kan vi nu meddela att vi i samarbete med NCC m fl  tillverkat våra originalprofiler av plastemballage insamlat från byggarbetsplatser. Detta medför att vi kommer kunna erbjuda byggherrar att binda upp det plastspill som skapas på byggarbetsplatserna i ett tekniskt kretslopp och därmed minimera fotavtrycket gällande denna fossila produkt.

”I en framtid där bygglagstiftningen går mot skärpta resurshanteringskrav och minimerade avfallsflöden ser vi att vi har en viktig roll att fylla på marknaden. Vi hoppas att denna typ av resultat ska stimulera recycling-branschen att värna om denna svenska bi-resurs så att den inte skickas till energiåtervinning utan att vi som vill köpa tvättad och granulerad LD-plast kan göra det utan att materialet behöver skickas utomlands och tillbaka som det är idag säger Annika Fernlund, Styrelseordförande PolyPlank AB”

För att läsa mer om projektet hänvisar vi till det pressmeddelande som är kopplat till projektresultaten: ”Så sluter vi loopen för emballageplast från byggprodukter. Visst går det att förlänga livet och förädla emballageplast från byggprodukter istället för att förbränna efter första användningen. I dagarna tillverkade PolyPlank AB en kompositplankprofil från bl a materialåtervunnen emballageplast insamlad via Ragnsells från NCC byggprojekt i Göteborg.”

För ytterligare information, kontakta:

Styrelseordförande                        Annika Fernlund

Telefon                                           073 929 98 96

Email                                               annika@polyplank.se

Denna information är sådan information som Bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 februari 2098 kl 13:45 CET.

PolyPlank har utvecklat och etablerat en unik metod att tillverka produkter genom att använda återvunnen plast och organiska fibrer utan tillsatser. PolyPlanks produkter har en rad fördelar gentemot alternativen, exempelvis har produkterna träets positiva material- och bearbetningsegenskaper, god motståndskraft mot fukt och röta, hög slagseghet i ett omfattande temperaturspann, lång livslängd. Vidare kan produkterna materialåtervinnas, vilket är en positiv miljöeffekt, men medför också en betydligt lägre materialkostnad sett över tiden.

PolyPlank handlas på NASDAQ OMX First North under beteckningen POLY. Aktiens ISIN-kod är SE0005569290. Hagberg & Aneborn Fondkommission AB, tel +46 8 408 933 50 är bolagets Certified Adviser, www.hagberganeborn.se

Pressrelease 20190227 NCC