Telenor kjøper majoritetsandel i den finske teleoperatøren DNA

(Fornebu, 9. april 2019) Telenor har i dag inngått avtaler om kjøp av 54 prosent av aksjene i den finske teleoperatøren DNA Plc for 20,90 euro per aksje, totalt rundt 1,5 milliarder euro (omtrent NOK 14,4 milliarder) i kontantoppgjør. Med dette tar Telenor en sterk posisjon på fastnett og mobil i et attraktivt og voksende telekommarked, og ytterligere styrker sin posisjon i Norden.

Telenor har inngått separate avtaler med DNAs to hovedeiere, Finda Telecoms Oy og PHP Holding Oy, som eier henholdsvis 28,3 prosent og 25,8 prosent av aksjene i selskapet.

Transaksjonen er gjenstand for visse betingelser, deriblant godkjenning fra hovedeiernes generalforsamlinger og nødvendige regulatoriske godkjenninger. Styrene i Finda og PHP vil anbefale avtalene til aksjonærene og har innkalt til generalforsamlinger 6. mai 2019. Noen aksjonærer har også påtatt seg å stemme for avtalen på denne generalforsamlingen. Telenor forventer at transaksjonen vil bli gjennomført i tredje kvartal 2019.

Transaksjonen vil etter gjennomføring utløse tilbudsplikt for resten av aksjene i DNA. Tilbudet til resterende aksjonærer vil også være 20,90 euro per aksje. Avhengig av utfallet av det pliktige budet på resten av aksjene, har Telenor til intensjon å opprettholde DNAs notering på Helsinki-børsen.

DNA, med hovedkontor i Helsinki, tilbyr både fastnett- og mobiltjenester, og har en solid markedsposisjon i Europas raskest voksende mobilmarked. Selskapet er Finlands tredje største mobiloperatør med 2,9 millioner kunder og 28 prosent markedsandel. DNAs kunder har tilgang til det raskeste mobilnettet i Finland, og selskapet har de siste tre årene økt mobilabonnementsinntektene med 9.3 prosent per år. Videre er DNA nest største tilbyder av fastnett bredbånd, og den største kabel-TV-tilbyderen. I 2018 rapporterte DNA inntekter på 912 millioner euro, EBITDA på 285 millioner euro, og operasjonell kontantstrøm på 147 millioner euro. DNA har vært rangert som den mest attraktive arbeidsgiveren i Finland, og DNA-merkevaren er blant de ledende merkevarene i Finland.

Telenor ser solid potensial for fortsatt vekst og utvikling i DNA, både gjennom å fortsette å levere avanserte produkter og oppsalg til eksisterende kunder, styrking av posisjonen i bedriftsmarkedet og ved å utnytte Telenors globale skala og sterke posisjon i Norden. I tillegg til erfaringsdeling mellom selskapene forventes transaksjonen å skape synergier innen innkjøp og roaming.

Med dagens avtale leverer Telenor igjen på selskapets strategiske retning, med fokus på modernisering av og verdiskaping innenfor Telenors kjernevirksomheter i Norden og Asia.

- Jeg er veldig fornøyd med å kunngjøre dagens transaksjon og vår inntreden i Finland, det raskest voksende mobilmarkedet i Europa. DNA er et spennende tilskudd til Telenorkonsernet, og utfyller våre eksisterende virksomheter i Norden. Vi styrker ikke bare vår tilstedeværelse i Norden, men får også en solid posisjon innenfor både fastnett- og mobilområdet i det finske markedet, og vi skaper rom for videre verdiskaping. Jeg vil anerkjenne DNAs ledelse og ansatte med den imponerende utviklingen selskapet har hatt så langt. Vi vil fortsette å investere i DNA og vil støtte dem i arbeidet for å levere høykvalitetstjenester til kundene i Finland. Jeg ser fram til å ønske DNA-ansatte velkommen til Telenorfamilien, og til den spennende framtiden vi står foran, sier Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor.

Transaksjonen vil etter gjennomføring øke Telenors nettogjeld som andel av EBITDA med 0,4x til 1,3x (forutsatt 54 % eierandel), og vil finansieres gjennom bruk av eksisterende kontantbeholdning og kredittfasiliteter.

Telefonkonferanse for presse og analytikere
Telenor arrangerer en telefonkonferanse med finansdirektør Jørgen C. Arentz Rostrup kl. 10.00 Oslo tid i dag. For å delta på telefonkonferansen ringer du inn på 2100 2610, med deltakerkode 6062107. Presentasjonen vil være tilgjengelig her: www.telenor.com/investors.

Pressekonferanse i Helsinki, Finland
Telenor arrangerer pressekonferanse med konsernsjef Sigve Brekke kl. 13.15 Helsinki tid i dag på Palace i Helsinki, Finland. Epicenter Helsinki, Mikonkatu 9, Entrance: In the corner of Yliopistonkatu and Mikonkatu.

Investorkontakter:
Håkon Hatlevik
hakon.hatlevik@telenor.com

Pressekontakter:
Atle Lessum
atle.lessum@telenor.com

Meera Bhatia
meera.bhatia@telenor.com

Telenor er et av verdens ledende mobilselskaper med virksomhet i Skandinavia og Asia, med 174 millioner mobilabonnenter og årlige driftsinntekter på NOK 110 milliarder (2018). Vi er størst eller nest størst aktør i de fleste av våre markeder. Vi er opptatt av ansvarlig forretningsdrift og drevet av en ambisjon om å utvikle de samfunnene vi er tilstede i. Å knytte verden tettere sammen har vært kjernen i vår virksomhet i mer enn 160 år, og vi arbeider hver dag for å koble våre kunder til det som betyr mest for dem. Telenor er notert på Oslo Børs under børsticker TEL. For informasjon, gå til www.telenor.com

Hvis du vil abonnere på pressemeldinger eller strykes fra listen kan du gjøre det her: http://www.telenor.com/no/media/abonner-pa-nyheter/

Følg oss på twitter: http://twitter.com/TelenorGroup