Saniona medgrundar migränbolaget Cephagenix

18 februari 2020

• Bolaget utnyttjar Sanionas banbrytande forskning och teknikplattform inom jonkanaler och huvudvärk
  • Den ledande migränexperten professor Jes Olesen är medgrundare och tillhandahåller privat finansiering
  • Ett år efter starten kommer Saniona att äga 33,3 procent av Cephagenix och Sanionas kostnader för det första året om 1,2 miljoner danska kronor är säkerställda

Saniona (OMX: SANION), ett bioteknikföretag i klinisk fas med inriktning på ätstörningar och sjukdomar i centrala nervsystemet, CNS, meddelade idag att ett nytt bolag för identifiering och utveckling av nya migränbehandlingar baserade på Sanionas unika jonkanalkompetens och CNS-teknikplattform har grundats. Den internationellt erkända huvudvärksexperten, professor Jes Olesen, är medgrundare av Cephagenix och tillhandahåller privat finansiering för bolaget.

Professor Jes Olesen har varit banbrytande inom klinisk huvudvärkforskning och har tillsammans med sin forskargrupp tagit fram solida bevis som visar att jonkanaler är involverade i utvecklandet av migrän. Cephagenix har grundats med målet att identifiera och utveckla nya effektiva migränbehandlingar.

”Sanionas fokus är sällsynta sjukdomar inom centrala nervsystemet och detta spännande samarbete är ett kostnadseffektivt sätt för oss att dra nytta av den högkvalitativa forskning som har bedrivits inom Saniona samtidigt som vi kan fokusera på våra kärnområden”, sade Rami Levin, vd för Saniona. "Bildandet av Cephagenix och samarbetet med en så globalt respekterad expert som Jes Olesen validerar Sanionas unika teknik och kompetens inom läkemedelsforskning inom jonkanaler och dess tillämpning inom ännu ett viktigt behandlingsområde."

Efter ett år av samarbetet kommer Saniona att äga 33,3 procent och Dr. Olesen återstående 67,7 procent av bolaget. Dr. Olesen tillhandahåller privat finansiering inklusive 1,2 miljoner danska kronor för att täcka finansiering av all Saniona-verksamhet för Cephagenix under det första året.

Professor Jes Olesen sade: ”Vår banbrytande forskning om jonkanalernas roll i migrän under de senaste 15 åren har gett intressanta uppslag för läkemedelsutveckling. Våra forskningsresultat har publicerats och vi har nu chansen att utnyttja dessa resultat i nära samarbete med Saniona. Vårt partnerskap kommer att bygga vidare på deras unika expertis inom jonkanalbaserad läkemedelsupptäckt och utveckling”.

För mer information, vänligen kontakta:

Jørgen Drejer, CSO, Saniona, Mobil: +45 2028 9705, E-mail: jd@saniona.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 februari 2020, kl. 08:00 CET.

Om Saniona

Saniona är ett bioteknikbolag inom sällsynta sjukdomar som fokuserar på forskning och utveckling av läkemedel för ätstörningar och sjukdomar i centrala nervsystemet. Bolaget har fem program i klinisk utveckling. Saniona har för avsikt att utveckla och kommersialisera behandlingar av sällsynta indikationer såsom Prader-Willis syndrom och hypotalamisk fetma på egen hand. Forskningen är inriktad på jonkanaler och bolaget har en bred portfölj av projekt i tidig fas. Saniona har samarbeten med Boehringer Ingelheim GmbH, Productos Medix, S.A de S.V och Cadent Therapeutics. Saniona har sin bas i Köpenhamn, och bolagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm Small Cap (OMX: SANION). Läs mer på: www.saniona.com.

Mer om Jes Olesen:
Professor Jes Olsen, MD PhD, har varit banbrytande inom klinisk forskning inom huvudvärk och migrän i årtionden och var ordförande för ”Internationell klassificering av huvudvärkstörningar”. Han var ordförande för European Federation of Neurological Sociations (EFNS) från 1995 till 2001 och var med om att grunda European Brain Council (EBC). Han är grundare och ordförande för det internationellt erkända ”Danska huvudvärkcentret”.

Mer om Cephagenix:
Cephagenix kommer att ha sitt huvudkontor vid Sanionas anläggning i Ballerup, Danmark, där all forskningsverksamhet kommer att bedrivas. Ledningen kommer att bestå av professor Jes Olesen och Palle Christophersen, Senior VP Research Saniona.

20200218 - PR - Cephagenix - SWE