Sanionas vederlagsfria företrädesemission av units övertecknad

PRESSMEDDELANDE

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING, VARE SIG DIREKT ELLER INDIREKT I USA, AUSTRALIEN, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SYDAFRIKA, HONG KONG, SCHWEIZ, SINGAPORE, ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA YTTERLIGARE REGISTRERINGS- ELLER ANDRA ÅTGÄRDER.

4 mars 2020

Den 2 mars 2020 avslutades teckningstiden i Saniona AB:s vederlagsfria företrädesemission av units bestående av 3 042 672 teckningsoptioner i tre separata serier (TO 1, TO 2, TO 3). Företrädesemissionen övertecknades och cirka 95,77 procent av emissionen tecknades med stöd av uniträtter. Genom företrädesemissionen emitteras totalt 1 014 224 units bestående av 1 014 224 teckningsoptioner av serie TO 1, 1 014 224 teckningsoptioner av serie TO 2 och 1 014 224 teckningsoptioner av serie TO 3.

Tilldelning av units har genomförts i enlighet med de tilldelningsprinciper som angivits i prospektet som Bolaget offentliggjorde den 14 februari 2020. De som tilldelas units utan stöd av uniträtter erhåller besked om tilldelning genom utskick av en underrättelse om tilldelning, som beräknas skickas ut idag, den 4 mars 2020.

Units i företrädesemissionen emitterades vederlagsfritt varför Saniona inte tillförs någon emissionslikvid genom företrädesemissionen. Företrädesemissionen i sig medför ingen ökning av Bolagets aktiekapital eller ökning av Bolagets antal aktier. Bolaget kommer att ansöka om upptagande till handel av teckningsoptionerna på Nasdaq Stockholm och kommer att meddela första dag för handel i teckningsoptionerna i ett separat pressmeddelande. För mer information om villkoren för teckningsoptionerna såsom utnyttjandeperioder, teckningskurs m.m. se fullständiga villkor för teckningsoptionerna på Sanionas hemsida www.saniona.se.

Handel med BTU (Betald Tecknad Unit) kommer att fortgå på Nasdaq Stockholm fram till dess att Bolagsverket har registrerat företrädesemissionen. Denna registrering beräknas ske i mitten av mars 2020.

Rami Levin, Sanionas VD, säger: ”Vi vill tacka våra investerare för deras intresse i denna företrädesemission. Finansieringen som Saniona kan få om teckningsoptionerna utnyttjas, kommer att göra det möjligt för oss att fortsätta den kliniska utvecklingen av Tesomet i de sällsynta ätstörningar Prader-Willi-syndrom och i hypotalam fetma samt att ytterligare bygga och utöka vår organisation i USA. Vi har spännande tider framför oss med avläsningen av fas 2-resultaten från hypotalamisk fetmaundersökning med Tesomet och interaktioner med FDA för att anpassa sig till utvecklingsplanerna för Tesomet i Prader Willi syndrom. Vårt mål är att lämna in en Investigational New Drug (IND) -applikation så att vi kan initiera en PWS-ledande fas 2b/fas 3-studie i USA, vilket är ett viktigt inslag i vår regleringsstrategi för godkännande i USA”.

Finansiell och legal rådgivare

Sedermera Fondkommission är finansiell rådgivare samt emissionsinstitut och Setterwalls Advokatbyrå AB är legal rådgivare till Saniona.

För mer information, vänligen kontakta

Thomas Feldthus, vVD och CFO, Saniona. Mobil: +45 2210 9957, E-mail: tf@saniona.com

Informationen är sådan som Saniona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU:s förordning om marknadsmissbruk. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 mars 2020 kl. 18:20 CET.

Om Saniona

Saniona (OMX: SANION) fokuserar på forskning och utveckling av läkemedel för behandling av sällsynta sjukdomar i centrala nervsystemet. Saniona har för avsikt att i egen regi utveckla och kommersialisera behandlingar av sällsynta indikationer såsom Prader-Willis syndrom och hypotalamisk fetma. Bolaget har för närvarande tre egenutvecklade program under klinisk utveckling och fyra kliniska utvecklingsprogram i samarbete. Sanionas plattform för läkemedelsupptäckt är inriktad på jonkanalsforskning och bolaget har en bred portfölj av program i ett tidigt skede. Sanionas samarbetspartners är bland andra Boehringer Ingelheim GmbH, Productos Medix, S.A de S.V och Cadent Therapeutics.

VIKTIG INFORMATION

Informationen i detta pressmeddelande varken innehåller eller utgör ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med units, aktier, teckningsoptioner eller andra värdepapper i Saniona. Ingen åtgärd har vidtagits och åtgärder kommer inte att vidtas för att tillåta ett erbjudande till allmänheten i några andra jurisdiktioner än Sverige och Danmark. Inbjudan till berörda personer att teckna units i Saniona har endast skett genom det prospekt som offentliggjorts 14 februari 2020.

Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt, inom eller till USA, Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika, Hong Kong, Schweiz, Singapore eller någon annan jurisdiktion där sådan åtgärd skulle vara olaglig, föremål för legala restriktioner eller kräva andra åtgärder än de som följer av svensk eller dansk rätt. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Inga units, aktier, teckningsoptioner eller andra värdepapper i Saniona har registrerats, och inga units, aktier, teckningsoptioner eller andra värdepapper kommer att registreras, enligt den vid var tid gällande United States Securities Act från 1933 (”Securities Act”) eller värdepapperslagstiftningen i någon delstat eller annan jurisdiktion i USA och får inte erbjudas, säljas eller på annat sätt överföras, direkt eller indirekt, i eller till USA, förutom i enlighet med ett tillämpligt undantag från, eller i en transaktion som inte omfattas av, registreringskraven i Securities Act och i enlighet med värdepapperslagstiftningen i relevant delstat eller annan jurisdiktion i USA.

I de EES-medlemsländer, förutom Sverige och Danmark, som omfattas av Prospektförordningen är denna kommunikation endast avsedd för och riktad till kvalificerade investerare inom medlemsstaten på det sätt som avses i Prospektförordningen, det vill säga enbart till investerare som kan vara mottagare av ett eventuellt erbjudande utan att ett prospekt registreras i medlemsstaten.

Denna kommunikation distribueras och riktar sig enbart till personer i Storbritannien som är (i) professionella investerare som faller inom den vid var tid gällande Artikel 19(5) i U.K. Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005 (”Ordern”) eller (ii) subjekt med hög nettoförmögenhet och andra personer som detta meddelande lagligen kan riktas till, vilka omfattas av Artikel 49(2)(a)-(d) i Ordern (alla sådana personer benämns tillsammans ”Relevanta Personer”). Personer som inte är Relevanta Personer får inte agera på eller förlita sig på informationen i denna kommunikation. En investering eller investeringsåtgärd som denna kommunikation avser är enbart möjlig för Relevanta Personer och kommer endast att fullföljas med Relevanta Personer. Personer som sprider denna kommunikation måste själva säkerställa att sådan spridning är tillåten.

20200304 - PR - Right sissue result - SWE