Cortus status och framdrift i Höganäs

Under denna vecka har en kortare körning av delsystem i anläggningen genomförts. Från och med kommande vecka stoppas anläggningen för ett fyra veckor långt underhållsstopp. Under stoppet kommer förbättringar att utföras på brännarsystemet i syfte att höja kapaciteten och åtgärda de störningar som upptäcktes vid förra veckans drift för att ta oss vidare mot Milstolpe 3.

Dessa förbättringar genomfördes på en mindre del av brännarsystemet under 2021 och har verifierats i körningar av anläggningen.

Utöver aktiviteterna kopplade till brännarsystemet kommer ett antal mindre omfattande förbättringsåtgärder att utföras samt en rad av de årliga kontroller av bland annat ångsystemet som krävs för denna typ av anläggning.

Vi återkommer med periodvisa uppdateringar.

Med vänlig hälsning,

Håkan Sigfridsson, VD

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Håkan Sigfridsson, VD
www.cortus.se

Om Cortus Energy AB

Cortus Energy AB utvecklar och marknadsför den unika WoodRoll®-tekniken vilken förgasar biomassa på ett nytt innovativt sätt som resulterar i en rad unika fördelar gentemot all annan befintlig förgasningsteknik. Med den patenterade WoodRoll®-tekniken kan Cortus Energy AB erbjuda gröna energilösningar för kraft-, industri- och transporttillämpningar. WoodRoll® har stor bränsleflexibilitet, vilket innebär att processen kan utnyttja lågvärdiga förnybara bränslen utan att kompromissa med processprestanda. Cortus Energy AB har idag två WoodRoll® anläggningar, en testanläggning i Köping sedan 2011 och en kommersiell anläggning i Höganäs under konstruktion med planerad uppstart 2022.

Cortus Energy AB:s aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market. Mangold Fondkommission AB, e-post: ca@mangold.se, 08-503 015 50, är bolagets Certified Adviser.

Cortus status och framdrift i Höganäs