PolyPlank AB: Delårsrapport januari-september 2022

Vd har ordet

Omsättningen för Moderbolaget Q1-Q3 uppgår till 28,0 MSEK (fg år 21,1), en förbättring mot förra året med 33%. Bolagets långsiktiga försäljningsarbete har trots covidpandemin gett en positiv trend på omsättningen som framgår av nedanstående graf (rullande 12 månader). Genomsnittlig nettoomsättning för 3 kvartal (jan-sept) 2022 per månad är 3,1 MSEK mot 2,3 MSEK fg år. Det framgår av grafen omsättningens nedgång och den därpå följande uppgången. Se grafen i bifogad pdf.

Resultatet för perioden januari-september uppgår till -4,9 MSEK (-4,7). Det tyngs t.o.m. augusti av extrakostnaderna för maskinhaverierna med 3,0 MSEK. Fr.o.m. 1 september är vi äntligen av med extrakostnaderna. Den nya Formsprutan är nu i full drift och har snart kört 2 månader i princip felfritt.

Nettoomsättningen för tredje kvartalet uppgår till 10,4 MSEK (6,7), vilket är en ökning med 55%. Detta ger ett positivt resultat före avskrivningar med 0,2 MSEK (-2,2). Resultat efter finansiella kostnader -1,0 MSEK (-2,5).

Inflation, energikris och pågående krig i vårt närområde, allt det pekar mot en kommande lågkonjunktur. Allt detta påverkar givetvis oss men vi har inte i skrivande stund märkt någon avmattning på intresset för våra produkter.

Orderingången under Q3 2022 har varit 59 % bättre än under Q3 2021 (9,2 MSEK 2022 mot 5,8 MSEK 2021)

Vi har i skrivande stund en bra orderstock totalt om 25,0 MSEK.

Utöver Orderstocken har vi många högintressanta pågående projekt som vi räknar med att är våra men där Bygglovsprocessen fördröjer det definitiva beslutet.

Offertstocken är 15% högre än förra året, alltså är intresset för våra produkter fortsatt högt. Vid skrivande stund är offertstocken 127,2 MSEK vilket är 16,7 MSEK bättre än motsvarande tid 2021.

Vi räknar med att Q4 kommer att vara fortsatt kämpigt men att det på ordersidan skall komma en del ”ljusglimtar”.

Ett ”nytt” starkt och fräscht PolyPlank växer definitivt fram trots alla ”kriser”, låt oss ha lite ytterligare tålamod.

Cay Strandén, VD
Tredje kvartalet 2022, koncernen

• Omsättningen perioden uppgick till 10,5 MSEK (7,9).
  • Resultatet efter avskrivningar uppgick till -0,9 MSEK (-2,0).
  • Resultatet efter finansnetto och skatt uppgick till -1,2 MSEK (-2,4).
  • Totalresultat för perioden uppgick till -1,2 MSEK (-2,4).
  • Resultat per aktie uppgick till 0 (-0,01). Antal aktier vid periodens utgång uppgick till 399 491 645 (399 491 645).

Tre kvartal 2022, koncernen

• Omsättningen för perioden uppgick till 28,5 MSEK (25,8).
  • Resultatet efter avskrivningar uppgick till -5,0 MSEK (-3,9).
  • Resultatet efter finansnetto och skatt uppgick till -5,7 MSEK (-4,8).
  • Totalresultat för perioden uppgick till -5,7 MSEK (-4,8).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,01 (-0,01). Antal aktier vid periodens utgång uppgick till 399 491 645 (399 491 645).

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Vd                Cay Strandén
Telefon                 070 586 92 57

Email                cay@polyplank.se

Denna information är sådan information som Bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2022 kl 09:00 CET.

PolyPlank har utvecklat och etablerat en unik metod att tillverka produkter genom att använda återvunnen plast och organiska fibrer utan tillsatser. PolyPlanks produkter har en rad. fördelar gentemot alternativen, exempelvis har produkterna träets positiva material- och bearbetningsegenskaper, god motståndskraft mot fukt och röta, hög slagseghet i ett omfattande temperaturspann, lång livslängd. Vidare kan produkterna materialåtervinnas, vilket är en positiv miljöeffekt, men medför också en betydligt lägre materialkostnad sett över tiden.
PolyPlanks aktier är noterade på Nasdaq First North Growth Market under beteckningen POLY. Aktiens ISIN-kod är SE0005569290. Nordic Certified Adviser AB är bolagets Certified Adviser, www.certifiedadvisers.com, de kan nås på info@certifiedadviser.se och telefon +46 70 551 67 29.

Pressmeddelande 20221024 Delårsrapport kv 3 2022