Evlin asiantuntija neuvoo: Kolme asiaa, jotka uusiutuvista energiamuodoista tulee ottaa selville ennen sijoituspäätöstä

EVLI OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 2.3.2023 klo 9.00 (EET/EEST)

Energiakriisin seurauksena kiinnostus uusiutuvia energialähteitä kohtaan suorastaan räjähti. Myös sijoittajien kiinnostuksessa uusiutuvia kohtaan on tapahtunut iso hyppäys, vaikka suursijoittajat ovat jo pidempään ohjanneet varojaan tuuli- ja aurinkoenergian rakentamiseen, kehittämiseen ja tuotantoon. Sijoittaminen nyt ei ratkaise tämän hetken energiavajausta, mutta Evlin Daniel Pasternack vakuuttaa, ettei ole liian myöhäistä hypätä mukaan uusiutuvien kelkkaan.

Vähänkään alaa seuraavalle sijoittajalle tuskin on epäselvää, että uusiutuva energia on ollut viime aikojen kiinnostavimpia sijoituskohteita. Moni silti pohtii, kannattaako tähän sijoituskelkkaan vielä hypätä mukaan vai onko paras hetki jo mennyt. Evlin senioripartner, työelämäprofessori, KTT Daniel Pasternackilla on tähän selvä näkemys.

”Epätasapaino energian tarpeen ja tarjonnan välillä on suurempi kuin mitä se on koskaan ollut. Siinä mielessä nyt on paras hetki sijoittaa uusiutuviin energiamuotoihin. Tämän hetken energiakriisi on nopeuttanut sitä, mikä on väistämätöntä jollain aikavälillä. Meidän on korvattava fossiilinen energiantuotanto, ja se korvaustapa on uusiutuva energia. Energiamurros tulee vaatimaan valtavasti investointeja, ja sijoittajia houkuttelee se, että kysyntää on enemmän kuin tarjontaa.”

Pasternack muistuttaa, että uusiutuvien energiamuotojen tarve kasvaa koko ajan. Sähköä ja energiaa tarvitaan tulevaisuudessa vielä enemmän kuin nyt liikenteen ja teollisuuden sähköistyessä. Sähkön kysyntä on kasvamassa alueesta tai maasta riippuen 50–100 prosentilla, mikä tarkoittaa, että tuotantoa on oltava siis huomattavasti enemmän kuin nyt.

”Niin kauan, kun kysyntä kasvaa ja tuotanto laahaa vähän perässä, pysyy sähkönhinta korkealla. Tämä tekee uusiutuviin sijoittamisesta houkuttelevaa. Erityisesti isoilla sijoittajilla on uusiutuviin kohdistuvaa mielenkiintoa ollut useita vuosia jo ennen energiakriisiä. Uskon, että kiinnostus myös jää korkealle tasolle, vaikka asiat normalisoituvat. Kiinnostusta riittää muutamiksi kymmeniksi vuosiksi eteenpäin”, Pasternack sanoo.

Kolme asiaa, jotka uusiutuviin sijoittavan tulee ottaa selville

Pasternackin mukaan uusiutuviin energiamuotoihin sijoittaminen on monitahoinen asia, mutta sijoittajan on keskeisintä selvittää kolme asiaa ennen sijoituspäätöksen tekemistä: luonnonolosuhteet sekä paikalliset sähkö- ja rahoitusmarkkinat.

Esimerkiksi voimalan sijaintipaikan luonnonolosuhteet määrittävät, millaista tuottoa on odotettavissa. Voimalan rakentaminen Suomeen tai Espanjaan on samanhintaista, mutta Espanjassa on tuplamäärä aurinkosäteilyä Etelä-Suomeen verrattuna. Silloin samalla investoinnilla saa tuplamäärän tuotantoa Etelä-Euroopassa ja sitä kautta se on siellä kannattavampaa.

”On hyvä ymmärtää, miten paikallinen sähkömarkkina on kehittymässä ja miten se tulee heijastumaan myytävän sähkön hintaan. Esimerkiksi jos tekee sijoituksen alueelle, jossa on paljon aurinkosäteilyä tai tuulta yhdistettynä markkinaan, jossa on vähän energiatuotantokapasiteettia suhteessa kysyntään, pysyy sähkön hinta kalliina pidempään”, Pasternack kuvailee.

”On olemassa sähkönsiirtoyhteyksiä ja ollaan muodostamassa eurooppalaista markkinaa, mutta todellisuudessa sähkömarkkinat ovat hyvin paikallisia. Esimerkiksi Iberian niemimaa muodostaa paikallisen sähkömarkkinan. Sieltä on vähän siirtoyhteyttä Ranskaan ja pikkuisen Afrikkaan, joten sähkönhinta muodostuu paikallisella markkinalla”, Pasternack havainnollistaa.

Voimalaitokset ovat isoja pääomia vaativaa toimintaa, kyseessä on vähintään kymmenien miljoonien, jopa satojen miljoonien investoinnit. Rahoitusmarkkinan toimivuus ja velkarahoituksen saatavuus puolestaan vaikuttavat keskeisesti siihen, millaista tuottoa sijoittaja saa.

Lisätietoja:

Daniel Pasternack
Senioripartner, Evli Oyj
p. +358 50 569 3416, daniel.pasternack@evli.com

Evli Oyj

Meille vauraus merkitsee keinoa edistää hyvää niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla. Autamme yhteisöjä, yrityksiä ja yksityishenkilöitä kasvattamaan varallisuuttaan vastuullisesti, kokemukseemme, asiantuntemukseemme ja pohjoismaisiin arvoihin nojaten.

Olemme Suomen johtava varainhoitaja*, joka palvelee niin instituutio-, yritys- kuin yksityisasiakkaita. Palveluihimme sisältyvät sijoitusrahastot, varainhoito- ja pääomamarkkinapalvelut, vaihtoehtoiset sijoitustuotteet, yritysanalyysi, kannustinjärjestelmien suunnittelu ja hallinnointi sekä yritysjärjestelypalvelut. Vastuullisuus on osa jokaista sijoituspäätöstämme, ja asiakkaamme arvostavat asiantuntijuuttamme vastuullisuuskysymyksissä. Evli on myös Suomen parhaaksi arvioitu varainhoitaja vastuullisessa sijoittamisessa**.

Evli-konsernissa työskentelee noin 300 ammattilaista, ja Evlin hallinnoitavana on noin 16,0 miljardia euroa asiakkaiden varoja (netto 12/2022). Evli Oyj:n B-sarjan osakkeet on listattu Helsingin pörssiin.

* Kantar Prospera External Asset Management Finland 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2021, Kantar Prospera Private Banking 2019, 2020 Finland
** SFR Scandinavian Financial Research Institutional Investment Services Finland 2021, 2022

Jakelu: keskeiset tiedotusvälineet, www.evli.com