Resultatforventninger for 2023

København K, March 03, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) --

Ejendomsmarkedet er fortsat præget af usikkerhed om den makroøkonomiske og finansielle udvikling, herunder risikoen for recession samt udviklingen i renten, hvilket også påvirker BI Boligejendomme A/S.

En ekstern valuar har gennemgået ejendomsporteføljen og vurderer, at afkastkravet generelt er forøget.

Der er fortsat stor interesse for ejendomsinvesteringer, og mange investorer har investeringskapacitet og likviditet allokeret til nye ejendomsinvesteringer, men som følge af den fortsatte markedsusikkerhed forholder mange investorer sig afventende. Investeringsaktiviteten er således stadig begrænset, hvilket medvirker til en lav markedsgennemsigtighed.

Samlet set nedskrives værdien af ejendomsporteføljen i BI Boligejendomme A/S med ca. 4 %, hvilket indregnes i selskabets indre værdi den 3. marts 2023.

BI Boligejendomme A/S forventer på den baggrund et resultat for 2023 svarende til et investorafkast i niveauet -2 % til 0 %. I resultatforventningerne er forudsat uændrede afkastkrav resten af året ved værdiansættelse af ejendomsporteføljen.

Selskabets resultat afhænger primært af den almindelige markedsudvikling, udviklingen på det danske boligudlejningsmarked samt den ejendomsportefølje, som selskabet er eksponeret imod.

Ejendomsporteføljen i BI Boligejendomme A/S består af velbeliggende, udlejede boligejendomme i vækstbyer uden for Københavnsområdet. Ejendomsporteføljen er aktuelt ikke gearet, og driftsafkastet forventes på længere sigt at udgøre en betydelig andel af totalafkastet.

Selskabets resultatforventninger er alene gældende for 2023, og fremadrettet forventes et afkast i niveauet 3 % p.a. i overensstemmelse med selskabets langsigtede afkastforventninger.

BI Boligejendomme A/S

Ole Mikkelsen