Delårsrapport för Cortus Energy AB (publ) januari - juni 2023

Andra kvartalet 2023, Koncernen

• Rörelseresultatet uppgick till -18,3 (-16,2) MSEK.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -19,7 (-16,6) MSEK.
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,01 (-0,01) SEK.
  • Ett nordiskt engineeringbolag har beställt en konceptuell studie för produktion av grön metanol med WoodRoll® till ett värde av ca 600 000 SEK.
  • Cortus har under två veckor på dagtid levererat syngas till Höganäs bandugn för intrimning av brännarsystem inför kommande driftprover.
  • Till ny styrelseledamot invaldes Lars-Olof Svensson av den ordinarie årsstämman i Cortus Energy AB.

Januari-Juni 2023, Koncernen

• Rörelseresultatet uppgick till -34,7 (-31,6) MSEK.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -37,5 (-32,1) MSEK.
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,02 (-0,02) SEK.

Upplysningar om väsentliga händelser efter periodens utgång

• Ett lånelöfte om 10 MSEK från extern part har i augusti upptagits till marknadsmässiga villkor.
  • Certifiering av biokol tillverkad i Höganäsanläggning enligt EBC (European Biochar Certificate) har startats.
  • En första beställning på 100 ton biokol har mottagits och börjat produceras. En första leverans av 25 ton har levererats.

För ytterligare information avseende Cortus Energy, kontakta:

Rolf Ljunggren, tf VD
Tel: +46 8 588 866 30
www.cortus.se

Denna information är sådan information som Cortus Energy AB är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 29 augusti 2023 kl.08.00 CET.

Om Cortus Energy

Cortus Energy AB utvecklar och marknadsför den unika WoodRoll®-tekniken vilken förgasar biomassa på ett nytt innovativt sätt som resulterar i en rad unika fördelar gentemot all annan befintlig förgasningsteknik. Med den patenterade WoodRoll®-tekniken kan Cortus Energy erbjuda gröna energilösningar för kraft-, industri- och transporttillämpningar. WoodRoll® har stor bränsleflexibilitet, vilket innebär att processen kan utnyttja lågvärdiga förnybara bränslen utan att kompromissa med processprestanda. Cortus Energy har idag två WoodRoll® anläggningar, en testanläggning i Köping sedan 2011 och en kommersiell anläggning i Höganäs.

Cortus Energys aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market. Mangold Fondkommission AB, e-post: ca@mangold.se, 08-503 015 50, är bolagets Certified Adviser.

Cortus Energy AB delårsrapport januari - juni 2023