Bilia förvärvar British Motor Group, en fullserviceverksamhet för Jaguar & Land Rover i Sverige

Bilia har träffat avtal om att förvärva British Motor Group AB. Verksamheten bedrivs i två
anläggningar belägna i Danderyd och Smista, Stockholm. British Motor Group består av två moderna fullserviceanläggningar med försäljning och service. Tillträdet förväntas ske i januari 2024 och avtalet är villkorat godkännande från konkurrensmyndigheten.

Under verksamhetsåret 2022 uppgick omsättning till ca 450Mkr med en rörelsemarginal om 1,1 procent. Antalet anställda var 45 personer vid utgången av 2022. VD i verksamheten kommer att arbeta kvar i bolaget.

”Mycket glädjande för Bilia att komplettera den svenska verksamheten med märkena Jaguar och Land Rover. Verksamheten i British Motor Group innebär ytterligare två anläggningar i geografiskt bra områden i Stockholm, där vi kommer att erbjuda kunderna högkvalitativ service,” säger Per Avander, VD Bilia AB.

Göteborg den 26 oktober 2023

Bilia AB (publ)

För information vänligen kontakta:
Carl Fredrik Ewetz, Investor Relations, 010-497 07 73, carl.fredrik.ewetz@bilia.se
Per Avander, VD och koncernchef, 010-497 70 00, per.avander@bilia.se
Kristina Franzén, CFO, 010-497 73 40, kristina.franzen@bilia.se

Denna information är sådan som Bilia AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2023 kl. 08:00 CEST.

Bilia är en av Europas största helhetsleverantörer för allt som rör bilägandet med en ledande position inom service och försäljning av personbilar, transportbilar och lastbilar. Vi erbjuder service och reparationer, drivmedel, biltvätt, hyrbilar, däck och fälg, fälgrenovering, biltillbehör, bilvård, lackering, glasbyten och bildemontering med mera. Bilia har cirka 160 anläggningar i Sverige, Norge, Luxemburg och Belgien samt en auktionssajt i Sverige.

Bilias Serviceaffär omfattar ett väl utvecklat sortiment av tjänster och servicekoncept som utvecklas kontinuerligt för att förenkla bilägandet för kunderna. Bilia erbjuder tillbehör och reservdelar, originalservice och reparationer, däckhotell, fälgrenovering, bilglasreparationer och andra verkstadstjänster, butiksförsäljning och e-handel.

Bilias Bilaffär omfattar försäljning av nya och begagnade person-, transport- och lastbilar samt tilläggstjänster såsom finansiering och försäkring. Bilia säljer personbilar av märkena Volvo, BMW, Mini, Toyota, Lexus, Mercedes-Benz, Porsche, Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Cupra, Nissan, Jaguar, Land Rover och XPENG samt transportbilar av märkena Toyota, Mercedes-Benz, Volkswagen och Nissan och lastbilar av märket Mercedes-Benz.

Bilias Drivmedelsaffär omfattar försäljning av drivmedel och biltvätt i Sverige.