Bokslutskommuniké 2023 – REKORDSTARKT KVARTAL, NETTOOMSÄTTNINGEN ÖKAR MED 24%, EBITDA ÖKAR MED 134% (MAR)

PRESSRELEASE

Bokslutskommuniké 2023

FINANSIELLT SAMMANDRAG

Fjärde kvartalet

• Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 51 327 (41 254) kSEK
  • EBITDA (rörelseresultat före avskrivningar) uppgick till 5 710 (2 439) kSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till 2 518 (253) kSEK
  • Resultat per aktie 0,19 (0,02) SEK

Ackumulerat 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 163 015 (125 046) kSEK
  • EBITDA (rörelseresultat före avskrivningar) uppgick till 12 747 (9 722) kSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till 2564 (1 902) kSEK
  • Resultat per aktie 0,19 (0,14) SEK

VIKTIGA HÄNDELSER I PERIODEN

• Arcoma byter likviditetsgarant och Certified Adviser till Carnegie Investment Bank AB

EFTER PERIODEN

• Inga händelser att rapportera.

REKORDSTARKT KVARTAL, NETTOOMSÄTTNINGEN ÖKAR MED 24%,
EBITDA ÖKAR MED 134%

Det är glädjande att se att vi fortsätter att leverera god tillväxt och lönsamhet utifrån vår fastslagna strategi.

Vårt premiumsystem Precision i5 tar marknadsandelar och är tillväxtdrivare under 2023. Vi har ett attraktivt system som kombinerar ledande bildkvalitet med effektivitet och kvalitet som våra kommersiella partners framgångsrikt lyckas sälja in.

Vårt långsiktiga arbete med vår OEM-partner Canon Medical Systems i Nordamerika bär frukt och växer 49% i kvartalet. Canon har under 2023 gjort signifikanta investeringar i sin kommersiella organisation inom röntgen. Detta tillsammans med våra produkter och vår förmåga att vara lyhörda för marknadens behov bidrar till vår framgång.

Vi har under en längre period arbetat aktivt med att skapa effektivitet och skalbarhet i vår organisation. Detta bland annat genom kostnadskontroll och kontinuerliga förbättringar i vår produktion vilket skapar en bra bas för framtida tillväxt. Vår effektivitet ger oss möjlighet att acceptera affärer med väldigt kort leveranstid vilket uppskattats av våra kunder.

Vi summerar en stark avslutning på 2023 och ännu ett kvartal med kraftfull tillväxt. Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 51,3 MSEK (41,3 MSEK), ett rekordkvartal och en förbättring mot tidigare rekordnotering på 41,3 MSEK. Nordamerika är draglok med 49% tillväxt. Trots att vi ser en något avvaktande marknad i EMEA lyckas vi växa vår affär i regionen med hela 18%. Våra samarbetspartners arbetar intensivt med att skapa nya möjligheter och vår eftermarknadsaffär växer med 70% under kvartalet.

Bruttomarginalen i kvartalet uppgår till 33% (35%) och för helåret 2023 till 36%. Den lägre marginalen i kvartalet är primärt drivet av geografisk försäljningsmix. Produkt- och regionsmix är två faktorer som kontinuerligt påverkar vår bruttomarginal vilket ofta resulterar i fluktuationer mellan kvartal. Vi fortsätter att implementera strategiska åtgärder för att gradvis förbättra bruttomarginalen över tid.

EBITDA i kvartalet uppgår till 5,7 MSEK (2,4 MSEK), en kraftfull förbättring mot föregående år och en 30% ökning mot föregående kvartal. Övriga externa kostnader inklusive personalkostnader minskade i kvartalet med 3% till 11,3 MSEK (11,6) drivet av effektiviseringar och kostnadskontroll.

Vi har stärkt vår balansräkning under 2023 vilket är drivet av bra lönsamhet och förbättrat rörelsekapital. Kassaflödet från löpande verksamheten var 14,5 MSEK (-1,6 MSEK) som ett resultat har vi eliminerat vår factoring 0 (-18,2). Det är värt att nämna att Arcoma nu i princip är ett skuldfritt bolag.

Vi lämnar nu 2023 bakom oss med en tillväxt för helåret på hela 31%, en ökad vinst och en stärkt balansräkning. Vi ser nu fram emot första kvartalet i 2024.

Mattias Leire
VD Arcoma AB (publ)

Om Arcoma
Arcoma, med lång erfarenhet av branschen, är en ledande leverantör av integrerade digitala röntgensystem med hög kvalitet och avancerad teknik. Arcomas produkter erbjuder den senaste digitala bildtekniken kombinerat med tekniskt avancerade rörliga positioneringssystem, vilket tillsammans med ergonomisk skandinavisk design, erbjuder kunden kompletta, konfigurerbara och funktionella digitala röntgensystem. Bolagets produkter säljs via återförsäljare samt via OEM-kunder och det finns idag över 3 500 av Arcomas röntgensystem installerade i hela världen. Arcoma är listat på Nasdaq First North.

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).
För mer information om bolaget besök www.arcoma.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mattias Leire, VD, mattias.leire@arcoma.se, 0766-66 54 88

För mer IR-relaterad information och möjlighet till prenumeration av pressreleaser, vänligen besök vår ir-sida: www.arcoma.se/about-us/investors/

Denna information är sådan information som Arcoma AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom VD:s försorg, för offentliggörande den 29 januari 2024 kl. 13.00

Quarterly report Q4 2023-FINAL Pressrelease  - Bokslutskommunike 2023