Cortus och Nordbex stärker samarbetet mot koldioxidnegativ elproduktion genom en fördjupad engineeringstudie med ett värde om 2 MSEK

Efter en framgångsrik initial förstudie, vilken kommunicerades den 26 oktober 2023, mottar nu Cortus en beställning på en fördjupad engineeringstudie till ett värde av 2 miljoner SEK. Detta ska ses som ett nästa steg mot projekts genomförande. Studien kommer pågå under de närmaste sex månaderna.

Cortus AB och Nordbex AB (”Nordbex”) intensifierar sitt samarbete för att etablera en anläggning för koldioxidnegativ elproduktion, där Cortus WoodRoll®-förgasningsteknologi har en central roll. Vidare har Nordbex engagerat det globala ingenjörsbolaget Aker Solutions, tillsammans med övriga teknikleverantörer Aker Carbon Capture och en stor en stor energi och automations leverantör samt en global gasmotorleverantör för att säkerställa högsta nivå på teknisk kunnande och vana att kommersialisera nytänkande projekt.

Projektet syftar till att generera el från biomassa med integrerad koldioxidinfångning och förvätskning samt transport av koldioxiden till permanent slutlagring, även kallat BECCS (BioEnergy Carbon Capture and Storage). Det baseras på användningen av Cortus WoodRoll®-teknologi för att förgasa skogsrester, där den producerade syngasen används för att driva gasmotorer för elproduktion. WoodRoll®-teknologin är avgörande för projektet tack vare dess förmåga att producera en exceptionellt ren syngas, dess höga verkningsgrad och kapaciteten att effektivt omvandla lågvärdig biomassa till ren gas.

”Vi på Cortus är stolta för att vi i detta projekt kan vara med och bryta ny mark kring elproduktion som resurseffektivt och lönsamt bidrar till koldioxidinfångning och större miljönytta än traditionell grön el” säger Rolf Ljunggren tf. VD och grundare av Cortus.

”Nordbex etablerar nu en helt ny standard för nybyggnation av modulär och skalbar koldioxidnegativ elproduktion. Sverige och resten av världen är i stort behov av utökad elproduktion samtidigt som kravet att ta bort koldioxid från atmosfären blir mer och mer akut. Nordbex mål är att starkt bidra till att lösa båda dessa utmaningar. Detta hade inte varit möjligt utan Cortus WoodRoll® teknik som ger förutsättningar att nå våra högt ställda krav på lönsamhet, resurseffektivitet och reducerad koldioxid i atmosfären” säger Thomas Öström VD och grundare av Nordbex.

Med denna order stärker Cortus och Nordbex sitt samarbete och gemensamma mål att skapa en replikerbar lösning för koldioxidnegativ elproduktion. Det första projektet kommer att byggas i södra Sverige (SE4) där platsen kommer offentliggöras under projektlanseringen i slutet på april, 2024.

Denna information är sådan information som Cortus Energy är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 mars 2024 kl. 08.25 CET.

För mer information, vänligen kontakta:
Rolf Ljunggren, tf VD, Cortus Energy AB (publ)
E-post: rolf.ljunggren@cortus.se
Telefon: +46 (0)8 588 866 30

Om Cortus Energy AB (publ)
Cortus Energy AB utvecklar och marknadsför den unika WoodRoll®-teknologin som förgasar biomassa på ett nytt innovativt sätt som resulterar i en rad unika fördelar gentemot all annan befintlig förgasningsteknik. Med den patenterade WoodRoll®-teknologin kan Cortus Energy erbjuda gröna energilösningar för kraft-, industri- och transportapplikationer. WoodRoll® har stor bränsleflexibilitet, vilket gör att processen kan utnyttja lågvärdiga förnybara bränslen utan att kompromissa med processprestandan. Cortus Energy har idag två WoodRoll®-anläggningar, en testanläggning i Köping sedan 2011 och en kommersiell anläggning i Höganäs.

Cortus Energys aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market. Mangold Fondkommission AB, e-post: ca@mangold.se, är Bolagets Certified Adviser.

Cortus Energy får beställning av Nordbex AB