Cortus Energy AB deltar på Nordbex projektlansering för satsning på koldioxidnegativ elproduktion i Nybro kommun den 18 april

Stockholm, den 17 april 2024

PRESSMEDDELANDE

Cortus Energy AB (”Cortus Energy” eller ”Bolaget”) deltar på projektlansering om koldioxidnegativ elproduktion, tillsammans med samarbetsparter Nordbex AB (”Nordbex”). Nordbex presenterar sin satsning och ambitionen att göra Nybro kommun koldioxidnegativ innan 2030 genom ett koldioxidnegativt kraftverk med Cortus Energys förgasningsteknologi, WoodRoll®.

Under projektlanseringen kommer den svenska projektutvecklaren Nordbex presentera miljardsatsningen på koldioxidnegativ elproduktion som görs i Nybro kommun. Det första koldioxidnegativa kraftverket ska byggas av Nordbex, där Cortus WoodRoll®-förgasningsteknologi har en central roll till följd av den rena syngasen som produceras. Nordbex kraftverk kommer att generera 135 GWh ren energi och samla in 200 000 ton koldioxid från atmosfären varje år.

Projektlanseringen inleds med en presentation av Nordbex, vilken går att följa live från och med kl 16:00 den 18 april på följande länk https://www.youtube.com/@KommunNybro eller streamas i efterhand på Cortus Energys hemsida www.cortus.se

För mer information, vänligen kontakta:

Rolf Ljunggren, tf. VD, Cortus Energy AB (publ)

E-post: rolf.ljunggren@cortus.se

Om Cortus Energy AB (publ)

Cortus Energy AB utvecklar och marknadsför den unika WoodRoll®-teknologin som förgasar biomassa på ett nytt innovativt sätt som resulterar i en rad unika fördelar gentemot all annan befintlig förgasningsteknik. Med den patenterade WoodRoll®-teknologin kan Cortus Energy erbjuda gröna energilösningar för kraft-, industri- och transportapplikationer. WoodRoll® har stor bränsleflexibilitet, vilket gör att processen kan utnyttja lågvärdiga förnybara bränslen utan att kompromissa med processprestandan. Cortus Energy har idag två WoodRoll®-anläggningar, en testanläggning i Köping sedan 2011 och en kommersiell anläggning i Höganäs.

Mer information finner ni på bolagets hemsida: www.cortus.se

Bolaget bildades 2006 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Cortus Energy AB (publ) är noterat på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission.

Cortus Energy - Nordbex projektlansering