Havila Shipping ASA: Regnskap for første kvartal 2024

Sammendrag

• Fraktinntektene var NOK 117 million i første kvartal, en reduksjon på NOK 35 million i forhold til tilsvarende periode i fjor og med NOK 31 million sammenlignet med fjerde kvartal i 2023. Flåten er redusert med tre fartøy, men gjennomsnittsraten er høyere dette kvartalet enn både tilsvarende kvartal i fjor og forrige kvartal.
  • Driftskostnadene var NOK 81 million i første kvartal, en reduksjon i forhold til første kvartal i fjor og forrige kvartal på henholdsvis NOK 34 million og NOK 8 million.
  • Selskapet hadde et resultat før avskrivninger på NOK 45 million i 1. kvartal 2024, mot NOK 260 million i 1. kvartal 2023. I første kvartal 2023 var gevinst ved salg av fartøy inkludert med NOK 209 million.
  • Resultat før skatt var NOK 0,1 million i 1. kvartal 2024, mot NOK 118,3 million i 1. kvartal 2023.
  • Rederiet hadde pr. 31.03.24 14 fartøy som opereres fra Fosnavåg hvorav seks for eksterne eiere.
  • Flåteutnyttelsen i 1. kvartal 2024 var på 93 %.
  • Gjeld til kredittinstitusjoner forfaller 31.12.2024. Gjelden med tilhørende konverteringsretter er klassifisert som kortsiktig gjeld pr. 31.03.24. Selskapet har mottatt tilbud om refinansiering som selskapet kan velge å benytte for å refinansiere gjelden ved utløpet av avtaleperioden.

Resultat for 1. kvartal 2024

• Totale inntekter var NOK 126,1 million (NOK 375,1 million hvorav NOK 209,2 million var gevinst ved salg anleggsmidler).
  • Totale driftskostnader var på NOK 81,3 million (NOK 115,3 million).
  • Driftsresultat før avskrivninger ble NOK 44,8 million (NOK 259,8
  • million).
  • Avskrivninger var NOK 34,5 million (NOK 38,0 million).
  • Netto finansposter var NOK - 6,1 million (NOK - 102,3 million), hvorav urealisert agio gevinst var NOK 0,4 million (urealisert agio tap NOK 0,2 million), og verdijustering lån var NOK - 6,1 million (NOK - 80,7 million).
  • Resultat før skatt var NOK 0,1 million (NOK 118,3 million).

Balanse og likviditet pr. 31.03.24
Sum omløpsmidler var NOK 276,7 million pr. 31.03.24, hvorav bankbeholdning utgjorde NOK 124,9 million (herav NOK 9,2 million bundne midler knyttet til skattetrekksmidler og rente og avdragsbetalinger). Pr. 31.03.23 var sum omløpsmidler NOK 289,0 million, hvorav bankbeholdning utgjorde NOK 88,8 million (herav NOK 0,5 million bundne midler knyttet til skattetrekksmidler).
Netto kontantstrøm fra drift var pr. 31.03.24 NOK 60,5 million (NOK - 57,2 million). Kontantstrøm fra investeringsaktiviteter var NOK - 4,0 million (NOK 6,0 million). Betaling av avdrag lån og leieforpliktelser utgjorde nettoendring fra finansieringsaktiviteter på NOK - 31,9 million (NOK - 13,4 million).

Bokført verdi på flåten er NOK 1 061 million pr. 31.03.24.

All lånegjeld var pr. 31.03.24 klassifisert som kortsiktig gjeld. Kortsiktig del av langsiktig gjeld på NOK 1 197,8 million, består av rentebærende gjeld på NOK 533,1 million og ikke rentebærende gjeld NOK 431,0 million, samt konvertibelt likviditetslån på NOK 233,0 million og påløpte lånerenter med NOK 0,6 million. Nominell verdi av rentebærende gjeld var pr. 31.03.24 NOK 548,5 million, og nominell verdi av ikke rentebærende gjeld var NOK 1 339,3 million. All nominell rentebærende gjeld er i NOK.

Flåte
Havila Shipping ASA driver idag 14 fartøy,
10 PSV
- Fire eiet eksternt
- En eiet 50% og ikke konsolidert
3 Subsea
- En eiet eksternt
- En utleid på bareboat kontrakt
1 RRV (Innleid)

Ansatte
Havila Shipping ASA hadde pr. 31.03.24 241 ansatte på selskapets fartøy og 14 ansatte i administrasjonen.

Kontakter:
Administrerende direktør Njål Sævik, +47 909 35 722