Fortescue Future Industries og Statkraft sikrer kraft til det foreslåtte Holmaneset-prosjektet for grønt hydrogen og grønn ammoniakk

(Oslo, 30. mars 2023) Fortescue Future Industries (FFI) har sikret seg fornybar kraft til sitt foreslåtte grønne energiprosjekt på Holmaneset i Bremanger kommune, og inngått en langsiktig kraftkjøpsavtale (PPA) med Statkraft.

Den betingede avtalen som ble signert i Oslo i dag, innebærer at Statkraft skal levere fornybare kraft til driften av FFIs planlagte 300 megawatt energianlegg for produksjon av grønt hydrogen og grønn ammoniakk.

– Det haster med å produsere grønt hydrogen og grønn ammoniakk og støtte global dekarbonisering så raskt som mulig, sier FFI-sjef Mark Hutchinson.

– FFI har valgt å samarbeide med Statkraft for å utvikle et av sine første grønne ammoniakkprosjekter, fordi de er Europas største produsent av fornybar kraft og vil spille en nøkkelrolle for å muliggjøre ambisiøse mål for å redusere europeiske klimagassutslipp og hjelpe FFI til å bli en ledende produsent av grønt hydrogen og grønn ammoniakk, legger han til.

– Å tilby fornybar og konkurransedyktig kraft til norsk industri er en sentral oppgave for Statkraft. Med denne langsiktige kraftavtalen bidrar vi til utviklingen av grønn og fremtidsrettet i Norge. Grønt hydrogen og grønn ammoniakk er to av løsningene som trengs for å dekarbonisere samfunnet – og nå målet om netto null utslipp, sier konserndirektør Marked i Statkraft, Hallvard Granheim.

FFI har gjennomført en forstudie over hele Norge for å identifisere potensielle lokasjoner for utvikling av fornybar energi og havneanlegg. Gjennom denne prosessen ble Holmaneset-prosjektet identifisert som en førsteklasses beliggenhet, ca. 8 km vest for Svelgen i Bremanger kommune.

For tiden pågår en mulighetsstudie av Holmaneset-prosjektet der FFI gjennomfører flere miljø-, bærekraft- og samfunnsstudier og utvikler et prosjektkonsept ii samsvar med norsk regelverk, FFIs prinsipper for håndtering av miljø- og sosiale forhold og internasjonal praksis. Den langsiktige kraftavtalen er betinget av en positiv endelig investeringsbeslutning for Holmaneset-prosjektet.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Lars Magnus Günther, pressekontakt Statkraft AS
E-post: lars.gunther@statkraft.com
Mobil: +47 912 416 36

Fortescue Future Industries
E-post: media@fortescue.com
Mobil: +61 460 402 231

Om Fortescue Future Industries (FFI)

Fortescue Future Industries (FFI) er et globalt grønt energiselskap som er forpliktet til å produsere grønt hydrogen, som inneholder null karbon, fra 100 prosent fornybare kilder.

Grønt hydrogen er et karbonfritt drivstoff som, når det brukes, primært produserer vann. Det er en praktisk og gjennomførbar løsning som kan bidra til å revolusjonere måten vi sikrer verden energi, dekarbonisere tungindustrien og skape arbeidsplasser globalt.

FFI leder den grønne industrielle revolusjonen, utvikler teknologiløsninger for industrier som er vanskelige å dekarbonisere, samtidig som de bygger en global portefølje av fornybare grønt hydrogen- og grønn ammoniakkprosjekter.

FFI leder også an i den globale innsatsen for å dekarbonisere vanskelig tilgjengelige sektorer, og utvikler og anskaffer teknologi og energiforsyning for å hjelpe til med å dekarbonisere jernvirksomheten til en av verdens største produsenter av jernmalm innen 2030 (Scope 1 og 2 utslipp) – vårt morselskap Fortescue Metals Group (ASX FMG).

www.fortescue.com

Om Statkraft

Statkraft er et ledende internasjonalt selskap innen vannkraft og Europas største leverandør av fornybar energi. Konsernet produserer vannkraft, vindkraft, solkraft og gasskraft og leverer fjernvarme. Statkraft er en global markedsaktør innen energihandel og har 5300 ansatte i 21 land.

www.statkraft.com

Vedlegg