Telenor og SMART AB innleder omfattende ASP-samarbeid

For SMART AB og Telenor Business Solutions er det overordnede målet med ASP-samarbeidet å utvikle Internettbaserte kommunikasjonsløsninger som bidrar til å styrke reisebyråenes posisjon i reisemarkedet. For å tilfredsstille sine kunder må mange reisebyråer utvide sine virksomheter med booking og informasjon via Internett. Mange reisebyråer mangler ressurser til å skape den tekniske plattformen som kreves for å kunne tilby kundene tilstrekkelig attraktive tjenester.

Den tekniske plattformen Telenor Business Solutions nå utvikler for SMART, skal driftes av Telenor. Det gir reisebyråene muligheten til å fokusere på sin kjernevirksomhet, det vil si bygge og videreutvikle sine kunderelasjoner, og samtidig tilby konkurransedyktige tjenester.

"SMART betjener 82 prosent av alle reisebyråene i Norden og lykkes SMART og Telenor med å utvikle løsninger for reisebyråene, kan dette bli en av de største ASP-kontraktene i Europa. Det er med andre ord et strategisk samarbeid med et stort potensiale," sier Tarje Holskil, divisjonsdirektør i Telenor Business Solutions.

"Vi mener Telenor er den beste leverandøren til å utvikle den tekniske plattformen som SMART behøver for å tilby våre reisebyråkunder konkurransedyktige tjenester og produkter," sier Mats Mitsell, administrerende direktør for SMART.

Foruten ASP-leveransene skal Telenor Business Solutions overta driften av SMARTS egne datasystemer, herunder Internett og ISDN systemer Denne avtalen representerer en omsetningsverdi på ca. 200 millioner kroner over fem år.

SMART
SMART er Nord-Europas ledende selskap innen elektronisk handel og distribusjon av reiser, reservasjoner og biljetter. SMART er generalagent for Amadeus, ett globalt reservasjonssystem for reiser. Selskapet har til sammen ca. 350 ansatte på sine kontorer i Stockholm, København, Oslo, Riga og Vilnius. Morselskapet SMART AB, holder til i Stockholm med mer enn 150 ansatte. SMART bygger opp en elektronisk infrastruktur som kobler flyselskap, hotell, bilutleieselskap, rederier, charterarrangører sammen med reisebyråer og sluttkunder. SMART formidler elektroniske reisetjenester for ca 60 milliarder kroner i året. 60 prosent av alla flybestillinger i Skandinavia går via SMARTs system.

Telenor Business Solutions
Telenor Business Solutions er en ledende nordisk leverandør innen ASP (Application Service Provider), outsourcing, avanserte kommunikasjonsløsninger og konsulenttjenester innen eBusiness. Forretningsområdets viktigste merkevarer er Telenor Login og Telenor VIP Nett. For ytterligere informasjon om Telenors ASP-virksomhet, vennligst besøk: www.telenor-login.com