CANAL+ og Telenor bilegger uenighet

Canal+-gruppen og  Telenor Plus har signert en endelig avtale om salg av Canal+-gruppens aksjer i det digitale tv-distribusjonsselskapet Canal Digital AS til Telenor. I avtalen inngår også eksklusiv distribusjon av Canal+ nordiske premium tv-kanaler og Kiosk pay-per-view filmer på Canal Digital.

De to selskapene ble i juli 2001 enige om å reorganisere sin virksomhet i de nordiske landene, i den forstand at Canal+-gruppen skulle fokusere på sin kjernevirksomhet som leverandør av premium tv-innhold, mens Telenor skulle fokusere på sin posisjon som TV-distributør i Norden.

Den endelige avtalen innebærer at Telenor betaler en totalsum på 2.150 millioner kroner kontant (290 millioner euro) for overtakelse av Canal+-gruppens 50 prosent andel av aksjene i Canal Digital. I den opprinnelige avtalen fra i fjor sommer skulle Telenor betale 1.900 millioner kontant (257 millioner euro), samt en utsatt betaling på 500 millioner kroner (66 millioner euro), avhengig av resultatoppnåelsen i Canal Digital. Tilsammen 2.400 millioner kroner

Ved overtakelsen, som skjer ved kontant betaling, vil Telenor bli ene-eier av Canal Digital. Distribusjonsavtalene er til behandling i EU-kommisjonen. Partene er også enige om å avslutte voldgift rundt overtagelsen, i det det er oppnådd full enighet med denne avtalen.

Stig Eide Sivertsen, administrerende direktør i Telenor Plus: ” Canal Digital er en viktig del av Telenor Plus’ strategi for å kunne tilby betal-tv tjenester i Norden. Canal Digital er det raskest voksende distribusjonsselskapet via satellitt til tv-kunder i hele Norden, og har sist gjennom Fotball-VM vist sin evne til å tilby sine kunder førsteklasses digitalt og interaktivt tv-innhold. Vi er også glade for at vi er enige med Canal+ om overtagelsen, og at fortsatt distribusjon av kanalene Canal+, Canal+ Gul, og Canal+ Blå er sikret gjennom denne avtalen. Canal+ har det beste programtilbudet til nordiske tv-kunder med sine filmkanaler og sendinger fra Premier League og Formel 1”.

Marc-André Feffer, vise-styreformann, CANAL+ Group:  “Jeg er svært glad for at vi har oppnådd en felles tilfredsstillende avtale som klargjør våre to selskapers posisjoner i det nordiske markedet. Canal Digital er den ledende satellitt-tv distributøren i de nordiske landene, og jeg er overbevist om at selskapets dyktige medarbeidere  i enda større grad vil fremme våre premium tv-kanaler i regionen. Et bevis på det er at Canal+-kanalene økte med 100.000 nye abonnenter på Canal Digitals distribusjonsplattform i 2001. Jeg er derfor overbevist om at avtalen som er inngått i dag vil gi en fornyet kraft i form av suksessfull vekst for våre tv-kanaler i Norden”.

Terje Tandberg, administrerende direktør i Canal Digital AS: ”For oss er det positivt å få en endelig avklaring på eiersituasjonen. Men vi har også levd godt med to profesjonelle eiere som har komplimentert hverandre og gitt oss mulighetene til å gjennomføre våre planer for vekst og utvikling.

For ytterligere spørsmål, kontakt:

Telenor Plus
Stig Eide Sivertsen, telefon+47 909 55 767