Statkrafts resultat tilfredsstillende for 2. Q

(Oslo, 27. august 2003) Statkraft konsern fikk i andre kvartal i år et resultat på 277 millioner kroner før skatt og 108 millioner kroner etter skatt. Dette er en svak nedgang sammenlignet med andre kvartal i fjor, da resultatene var 339 millioner kroner før skatt og 240 millioner kroner etter skatt. Nedgangen skyldes i vesentlig grad at Statkraft har holdt en relativt lav produksjon i kvartalet som følge av vannsituasjonen.  Årets kraftpriser har imidlertid vært høyere enn i fjor, og det oppveide i stor grad nedgangen i volumet som ble omsatt.

Totalt for første halvår ble resultatet 2.945 millioner kroner før skatt og 1.808 millioner kroner etter skatt. Det var en forbedring på henholdsvis 1.174 og 641 millioner kroner fra i fjor. Resultatforbedringen for halvåret kan henføres til første kvartal hvor inntjeningen fra kraftproduksjon og -handel var høy. Dette skyldes betydelig høyere kraftpris i årets første kvartal enn i første kvartal i fjor. Produsert og omsatt volum i første kvartal i år var omtrent på samme nivå som i fjor.
Forskjellen i inntjening mellom første og andre kvartal er et resultat av naturlige sesongsvingninger i kraftmarkedet, selv om utslagene i år er større enn normalt på grunn av de uvanlig store prisvariasjonene vi har hatt.

- Vi legger stor vekt på å forvalte vannressursene på en forsvarlig måte. Selv om Statkraft har hatt en bedre vannsituasjon enn de fleste andre kraftprodusenter, har vi på grunn av noe lave vannmagasiner valgt å holde en litt lavere produksjon enn normalt. Høye kraftpriser har likevel bidratt til et sterkt økonomisk resultat for halvåret, sier konsernsjef Bård Mikkelsen.

Markedsforhold og resultat
Markedsutviklingen i første halvår har vært preget av en normalisering av prisnivået fra januar (52,4 øre/kWh) til juni (20,2 øre/kWh). Prisutviklingen på den nordiske kraftbørsen må ses i sammenheng med lave vannmagasiner ved inngangen til året på grunn av den uvanlig tørre høsten vi hadde fjor. Den samlede nedbøren i første halvår i år var noe høyere enn normalt. Dette har, sammen med forholdsvis lav produksjon og høy import, bedret vannsituasjonen i det nordiske markedet. Gjennomsnittlig spotpris for første halvår var 31,3 øre/kWh i år mot 14,4 øre/kWh for samme periode i 2002 og 20,2 øre/kWh for samme periode i 2001.

Forbruket av elektrisitet har gått ned fra første halvår i fjor til første halvår i år. Dette skyldes i første rekke de høye prisene og mediefokus. Produksjonen i det nordiske markedet var også lavere enn i fjor som følge av ressurssituasjonen, og det ble importert 10,5 TWh til Norden. Importen dekket om lag 5 % av forbruket.

Statkraft konsern produserte 19,2 TWh i første halvår i år, og det var 3,1 TWh mindre enn i samme periode i fjor. Likevel økte omsetningen som følge av de høye prisene, og samlet ga kraftproduksjon og -salg god inntjening. Industrikontraktene til myndighetsbestemte priser utgjør om lag 60 % av produksjonen i perioden. Brutto endte konsernets omsetning på 6.208 millioner kroner mot 4.683 millioner kroner i første halvår i fjor.

Konsernets driftsresultat var i første halvår 3.550 millioner kroner, mot 2.105 millioner kroner i første halvår i 2002. Morselskapet Statkraft SF bidro med vel 75 % av driftsresultatet.

Resultatandelene fra de tilknyttede selskapene økte med 84 millioner kroner og beløp seg til 624 millioner kroner. Økningen skyldes at Statkraft i fjor kjøpte 45,5 % av aksjene i Agder Energi, og økte eierandelene i BKK og Sydkraft. Konkurransemyndighetene har pålagt Statkraft å selge eierandelene i E-CO Vannkraft og Hedmark Energi. Disse selskapene er derfor tatt ut fordi de ikke lenger anses som tilknyttede selskaper. Netto finanskostnader økte med 356 millioner kroner som følge av fjorårets store investeringer.

Med virkning fra 1. september har Statkraft solgt sine eierandeler (91,89 %) i rådgivningsselskapet Statkraft Grøner AS til Sweco AB.

Utsiktene fremover
Statkrafts inntjening resten av året er sterkt avhengig av utviklingen i kraftmarkedet, hvor nedbøren vil ha en avgjørende betydning. Til tross for at det har vært en viss normalisering av vannsituasjonen og prisnivået i løpet av første halvår, er markedet fortsatt labilt. Det knytter seg derfor betydelig usikkerhet til resultatutviklingen. Forutsatt at tilsigs- og markedsforholdene for resten av året blir omtrent som i et normalår, venter imidlertid Statkraft at resultatet av selskapets ordinære virksomhet vil bli bedre enn i 2002.

I desember 2002 søkte Statkraft om kapitaltilskudd fra eier på 12 mrd. kroner. NHD har ikke sluttført behandlingen av kapitalspørsmålet. Stortinget vedtok 18. juni at Regjeringen senest i forbindelse med Statsbudsjettet for 2004 tilfører Statkraft 10 mrd. kroner i ny egenkapital for å styrke selskapet.

Stortinget har endret konkurranseloven slik at grunnlaget for Statkrafts oppkjøp i Norge er endret. Det er ennå ikke klarlagt hvilken betydning dette kan få for pålegg konkurransemyndighetene har gitt om at Statkraft må selge eierandeler (E-CO Vannkraft, HEAS og Trondheim energiverk). Regjeringen arbeider fortsatt med forslag om omdanning av Statkraft til aksjeselskap. Det er ikke endelig avklart når et forslag vil bli fremmet for Stortinget.

Statkraft er Norges største produsent av elektrisk kraft. Konsernets egen produksjonskapasitet utgjør gjennomsnittlig vel 42 TWh årlig, til sammen er dette rundt 1/3 av landets vannkraftproduksjon. Konsernet har ca. 2100 ansatte, inklusive selskapene Skagerak Energi og Trondheim Energiverk. Selskapet er Norges største landbaserte skattyter. Statkraft har eierandeler i de norske kraftselskapene BKK, Agder Energi og Fjordkraft. Målt i størrelse er Statkraftalliansen nummer tre i det nordiske produksjonsmarkedet og nummer to i det norske forbrukermarkedet.

For ytterligere informasjon:
Konserndirektør Christian Rynning-Tønnesen, tlf.: 24 06 70 00/909 86 281 eller
Konserndirektør Ragnvald Nærø, tlf.: 24 06 71 00/900 80 303 eller www.statkraft.no

Resultatregnskap og balanse 2 Q 2003