IBM, Telenor og TeleComputing med felles produkt

- Dette er et produkt som vil fylle et tomrom i SMB-markedet, sier salgsdirektør SMB Asbjørn Søgstad i IBM.

- Vårt samarbeid har resultert i et produkt som åpner for helt nye muligheter for mindre bedrifter, sier konsernsjef Jan Erik Larsen i TeleComputing.

De tre IT-selskapene har lagt vekt på at det skal være et enkelt produkt, både i salg, anskaffelse og bruk. SMART vil bli solgt gjennom Telenors og IBMs salgskanaler.

- De to salgskanalene utfyller hverandre i stor grad, og er sammen den dominerende og tydeligste salgskanalen i dette markedet, sier divisjonsdirektør Anders Hauglie-Hanssen i Telenor.

SMART-produktet preges av det er enkelt, det har høy grad av sikkerhet, og ikke minst er det kostnadseffektivt ved at tjenesten prises per bruker. Produktet er utviklet etter undersøkelser gjort av små og mellomstore bedrifters behov.

Tre produkter blir til ett, SMART med kommunikasjonsløsning.
TeleComputing, Telenor og IBM besitter hver for seg produkter og spisskompetanse for småbedrifter. Ved å samle dette i et felles produkt med felles eierskap, blir slagkraften stor. På et lukket nett med høy sikkerhet, vil mindre bedrifter få tilgang til prisgunstig programvare, en sikker løsning, oppnå lave kostnader og få store interne besparelser.

Produktet er basert på Telenors Bedriftsnett, mens TeleComputing bidrar med levering av datatjenesten og utleie av både ordinær og avansert programvare. Løsningen har en høy grad av sikkerhet. Bedrifter som etterspør mer skreddersøm enn det SMART tjenesten tilbyr, vil gjennom IBM ha tilgang til systemintegrasjon og mer avanserte IT-tjenester.

Store besparelser
Det er mange eksempler på bedrifter som sparer store beløp på å sentralisere sine IT systemer. Industribedriften H-Tre, som har 250 ansatte og omsetter for 300 millioner kroner, anslår at selskapet sparer to millioner kroner pr år med løsningen fra TeleComputing. Industrivarekjeden Tools som har 50 forhandlere og 1,3 milliarder kroner i omsetning, anslår at de gjennom sentralisering av logistikk-funksjonen alene har spart over 10 millioner kroner per år. Med SMART-produktet vil TeleComputings SMB-ekspertise kombineres med nettverk- og IT-kompetanse fra to av Norges sterkeste aktører i IT-bransjen.

Telenors Bedriftsnett er en kommunikasjonsløsning som knytter bedriftens kontorer sammen, og preges av høy hastighet og høy sikkerhet. Det lukkede nettverket gir en enkel, rask og trygg kommunikasjonsløsning med en prisstruktur som gjør tjenesten særlig attraktiv for små og mellomstore bedrifter. Teknologien som anvendes har tidligere bare vært tilgjengelig for større bedrifter.

TeleComputings utleie av programvare gjør at småbedrifter kan leie både ordinære og avanserte programmer til en gunstig pris. Kundene betaler for antall brukere. Det sikrer at disse bedriftene både sparer penger, og at de kan anvende like gode produkter som det de store konkurrentene kan. Samtidig ivaretas sikkerheten og nødvendige oppgraderinger slik at småbedriftene slipper å ha sin egen IT-ekspertise. Som eksempel kan brukere med sikkerhetsteknologi vi kjenner fra dagens nettbanker logge seg opp fra en hvilken som helst PC når de sitter hjemme eller er på reise.

IBMs sørger for at småbedriftene som velger SMART-løsningen får tilgang til markedets beste kompetanse innen systemintegrasjon og andre kritiske IT-løsninger.  I tillegg får kundene adgang til programvare som også her prises etter antall brukere.

- Vi har særlig vært opptatt av to ting. For det første vil vi det skal være en attraktiv, enkel, og ikke minst sikker løsning. For det andre er kundene opptatt av forutsigbare og lave kostnader, og det skal de få, sier Jan Erik Larsen i TeleComputing.

Kontaktpersoner:
Konsernsjef Jan Erik Larsen, TeleComputing. Telefon 66 77 65 70