Kardium visar på utökat kliniskt användningsområde för sin CHS™-coatade Globe-kateter

Kardium Inc. – en av Corlines kunder, som använder CHS-ytan på sin Globe-kateter för behandling av hjärtarytmi – meddelar att bolaget med sitt Globe-system framgångsrikt behandlat patienter som lider av arytmi i höger förmak, så kallat fladder. Fladder är den näst vanligast förekommande typen av hjärtarytmi och ungefär 200 000 amerikaner diagnosticeras årligen med sjukdomen. Tidigare har Kardium redovisat lyckade resultat från behandling av flimmer i vänster förmak som är den typ av arytmi flest patienter lider av.

Behandlingarna som nu redovisas genomfördes på patienter som genomgick behandling av flimmer i vänster förmak, varpå Globe-katetern ompositionerades för behandling i höger förmak. Beroende på patientens behov användes olika ablationstekniker, Radiofrequency eller Pulsed Field Ablation, vilket visar på den flexibilitet som Globe-systemet erbjuder sjukvården.

För mer information, vänligen gå till:

Henrik Nittmar, VD i Corline, kommenterar:

“De nya resultaten från Kardium-studien ger oss ytterligare tilltro till att Globe-produkten med vår CHS-yta har en god chans att lyckas på marknaden. Förutom att tidig data indikerar god behandlingseffekt kombinerat med hög säkerhet, ser vi nu också ett utökat indikationsområde och att den behandlande läkare ges stor valfrihet gällande ablationsteknik i det enskilda fallet.”

För mer information om Corline, vänligen kontakta
Henrik Nittmar, VD
E-post: henrik.nittmar@corline.se

Redeye AB är Corlines Certified Adviser.

Corline Biomedical AB, noterat på First North Growth Market (CLBIO), arbetar med den kroppsegna substansen heparin och har utvecklat en portfölj med läkemedelskandidater för användning i anslutning till organ- och celltransplantation. Corline är ett fas 2-bolag med fokus på att utveckla Renaparin® för att förbättra utfallet av njurtransplantation. Sedan tidigare ytbelägger bolaget medicintekniska produkter med Corline antitrombotiska CHS™-yta och har bland annat behandlat över 100 000 hjärtstentar som implanterats i patienter. Bolaget har tecknat avtal om samarbete med ett antal nya medicinteknikbolag i USA och Kanada för användning av CHS™. Läkemedelskandidaterna och de medicintekniska produkterna är baserade på samma grundteknologi.