Starter bygging av flytende solkraftverk i Albania

Statkraft og den norske leverandøren Ocean Sun er klare til å starte byggingen av det planlagte pilotanlegget for flytende solkraft i Albania. Piloten har en investeringsramme på 2 millioner euro og skal bygges i reservoaret til Statkrafts eksisterende vannkraftverk i Banja.

- Nå som alle godkjenningene er på plass, har vi formelt bedt Ocean Sun om å starte fase 1 i byggeprosjektet. Vi ser frem til å komme i gang med byggingen i løpet av juni, sier seniorrådgiver Tom Kristian Larsen i Statkraft.

I fase 1 vil Ocean Sun levere et komplett flytende solkraftverk på 0,5 MWp basert på deres innovative design for flytende solkraft. Anlegget bygges i tett samarbeid med Statkraft og er forventet ferdig i 4. kvartal 2020.

Når den første enheten leverer i tråd med krav og spesifikasjoner vil Statkraft starte fase 2, som omfatter ytterligere tre enheter, og øker den totale installerte effekten i anlegget til 2 MWp i løpet av 2021.

Å teste ut ny teknologi for flytende solkraft passer godt med Statkrafts strategi om å øke sin forntybare portefølje innen vann, vind og solkraft. Hvis teknologien fungerer som planlagt og potensialet for kostnadseffektivitet oppnås, kan det bli aktuelt å bygge ut flytende solkraft ved flere av Statkrafts eksisterende anlegg.

- Ocean Sun er svært fornøyd med å kunne starte byggingen for Statkraft. Prosjektet er den første større installasjonen i Sør-Europa og markerer en milepæl i vår streben etter ren og rimelig energi fra flytende solkraft over hele verden, sier administrerende direktør Børge Bjørneklett i Ocean Sun.

Om Statkraft

Statkraft er et ledende internasjonalt selskap innen vannkraft og Europas største leverandør av fornybar energi. Konsernet produserer vannkraft, vindkraft, solkraft og gasskraft og leverer fjernvarme. Statkraft er en global markedsaktør innen energihandel og har 4 000 ansatte i 17 land.

For ytterligere informasjon:

Lars Magnus Günther, pressetalsperson, Statkraft AS